Je bent hier:
Reflecteren over maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven: hoe pak je dit aan?
Reflecteren over maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven: hoe pak je dit aan?
Perspectivisch werken in de menswetenschappen stimuleert kritisch denken, nuance en openheid bij leerlingen. In de nieuwe minimumdoelen HW en WW in de derde graad staat: ‘De leerlingen reflecteren vanuit verschillende perspectieven over maatschappelijke vraagstukken aan de hand van aangereikte bronnen met inbegrip van wetenschappelijk onderbouwde literatuur.’
Maar welke kaders kan je hanteren om perspectivisch te werken met je leerlingen? Hoe kom je met leerlingen tot het cognitief proces ‘reflecteren’? Waar vind je geschikte bronnen om verschillende perspectieven aan te brengen binnen een maatschappelijk vraagstuk? Hoe evalueer je ‘reflectie’ bij leerlingen? Deze nascholing geeft je een inhoudelijke basis, tools en inspiratie om deze uitdagende doelen om te zetten naar boeiende lessen.
Programma
In deze nascholing krijg je een inhoudelijk kader om perspectivisch te werken rond een maatschappelijk vraagstuk. Je krijgt verschillende bronnen en werkvormen aangereikt (o.a. expertgroepen, analyse van statistieken, werken met kortverhalen…) om leerlingen te leren onderbouwde standpunten in te nemen rond een maatschappelijk vraagstuk. Je maakt kennis met een online tool voor het schematisch weergeven van argumenten en je verkent manieren om het handelingswerkwoord ‘reflecteren’ te evalueren. Hierbij vertrekken we van het thema ‘criminaliteit, strafrecht en gevangeniswezen’ als praktijkvoorbeeld. Tenslotte ga je aan het werk over een maatschappelijk vraagstuk dat past binnen je eigen lespraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing
- gebruik je het vergelijkend en veranderingsperspectief als basis voor een lessenreeks rond een maatschappelijk vraagstuk;
- werk je met diverse bronnen en werkvormen om een perspectivische benadering te realiseren;
- hanteer je een online tool om argumenten te structureren en schematiseren;
- evalueer je het handelingswerkwoord ‘reflecteren’ bij je leerlingen;
- kan je over een eigen les ontwerpen rond een maatschappelijk vraagstuk.
Doelgroep
Leerkrachten Humane Wetenschappen en Welzijnswetenschappen (derde graad), en alle leerkrachten die met hun leerlingen perspectivisch willen werken rond een maatschappelijk thema
Begeleiding
Sandra Troost doceert sinds 2005 in de richting Humane Wetenschappen aan het Xaveriuscollege te Borgerhout. Ze geeft les in het domein van de sociale en gedragswetenschappen (tweede en derde graad). Daarnaast is ze lerarenopleider binnen de vakdidactiek Maatschappij- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen.
Praktisch
Cursuscode:
25/MW/018A
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 4 november 2025 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.