Zoek een nascholing
Je bent hier:   Peer evaluatie: wat, waarom en hoe?

Peer evaluatie: wat, waarom en hoe?

Het actief betrekken van leerlingen in evaluatie biedt een resem aan leerkansen. Zo stimuleer je bijvoorbeeld hun kwaliteitsbesef en bied je hen inzicht in (het geven van) feedback aan medeleerlingen. Meer en meer leraren willen hier mee aan de slag. Maar waar zit nu precies de meerwaarde van peer evaluatie voor je praktijk? Welke kansen biedt het? En hoe pak je dat in de praktijk eenvoudig aan en vermijd je meer planlast? In deze nascholing ga je daar dieper op in. Je krijgt inzichten uit de wetenschappelijke literatuur over waar de meerwaarde kan liggen voor peer evaluatie, de voorwaarden om het goed te doen én hoe de principes van comparatief beoordelen je kunnen helpen om dit heel eenvoudig te implementeren.

Programma

Door middel van een onderwijs-leergesprek maak je kennis met recent wetenschappelijk onderzoek en literatuur en de daarbij horende inzichten rond peerevaluatie en comparatief beoordelen. Je reflecteert over gangbare praktijken (en moeilijkheden) bij peer evaluatie op school en wisselt ervaringen uit. Je doet in groep reflectie-oefeningen rond hoe je peerevaluatie op school kan versterken door (principes van) comparatief beoordelen te integreren.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • kan je in eigen woorden benoemen wat de voordelen van peer evaluatie zijn voor het leren van je leerlingen;
  • kan je reflecteren over waar in je onderwijspraktijk peer evaluatie een zinvolle plaats kan krijgen;
  • heb je inzicht in de voordelen en nadelen van gangbare methodieken voor peer evaluatie;
  • ken je de principes van comparatief beoordelen;
  • kan je een afweging maken van de meerwaarde van comparatief beoordelen voor het toepassen van peer evaluatie in je lespraktijk.

Doelgroep

Leraren (en eventueel directies) uit het secundair onderwijs, docenten uit het hoger onderwijs

Geen specifieke voorkennis vereist

Begeleiding

Maarten Goossens was in het verleden leraar in het secundair onderwijs. Nadien werkte hij als onderzoeker aan Universiteit Antwerpen. Hij was er betrokken in een project rond comparatief beoordelen, en bouwde daar kennis uit rond deze methode én hoe ze ingezet kan worden voor formatieve evaluatie en peer evaluatie. Momenteel is Maarten mede-zaakvoerder van Comproved (een spin-off van de Universiteit Antwerpen, UGent en Imec), een organisatie die inzet op het delen van expertise rond evaluatie en comparatief beoordelen.

Praktisch

Cursuscode: 24/OND/199A

Cursusmateriaal inbegrepen

Deelnemers die ook de nascholing 'Hoe kan je complexe vaardigheden evalueren? De meerwaarde van comparatief beoordelen' (www.uacno.be/24OND198A) volgen in de voormiddag, kunnen een gratis lunch bekomen.


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Eigen laptop of tablet (eventueel met lader)

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 15 november 2024 13:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen