Je bent hier:
Peer evaluatie: wat, waarom en hoe?
Peer evaluatie: wat, waarom en hoe?
Het actief betrekken van leerlingen in evaluatie biedt een resem aan leerkansen. Zo stimuleer je bijvoorbeeld hun kwaliteitsbesef en bied je hen inzicht in (het geven van) feedback aan medeleerlingen. Meer en meer leraren willen hier mee aan de slag. Maar waar zit nu precies de meerwaarde van peer evaluatie voor je praktijk? Welke kansen biedt het? En hoe pak je dat in de praktijk eenvoudig aan en vermijd je meer planlast? In deze nascholing ga je daar dieper op in. Je krijgt inzichten uit de wetenschappelijke literatuur over waar de meerwaarde kan liggen voor peer evaluatie, de voorwaarden om het goed te doen én hoe de principes van comparatief beoordelen je kunnen helpen om dit heel eenvoudig te implementeren.
Programma
Door middel van een onderwijs-leergesprek maak je kennis met recent wetenschappelijk onderzoek en literatuur en de daarbij horende inzichten rond peerevaluatie en comparatief beoordelen. Je reflecteert over gangbare praktijken (en moeilijkheden) bij peer evaluatie op school en wisselt ervaringen uit. Je doet in groep reflectie-oefeningen rond hoe je peerevaluatie op school kan versterken door (principes van) comparatief beoordelen te integreren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kan je in eigen woorden benoemen wat de voordelen van peer evaluatie zijn voor het leren van je leerlingen;
- kan je reflecteren over waar in je onderwijspraktijk peer evaluatie een zinvolle plaats kan krijgen;
- heb je inzicht in de voordelen en nadelen van gangbare methodieken voor peer evaluatie;
- ken je de principes van comparatief beoordelen;
- kan je een afweging maken van de meerwaarde van comparatief beoordelen voor het toepassen van peer evaluatie in je lespraktijk.
Doelgroep
Leraren (en eventueel directies) uit het secundair onderwijs, docenten uit het hoger onderwijs
Geen specifieke voorkennis vereist
Begeleiding
Maarten Goossens was in het verleden leraar in het secundair onderwijs. Nadien werkte hij als onderzoeker aan Universiteit Antwerpen. Hij was er betrokken in een project rond comparatief beoordelen, en bouwde daar kennis uit rond deze methode én hoe ze ingezet kan worden voor formatieve evaluatie en peer evaluatie. Momenteel is Maarten mede-zaakvoerder van Comproved (een spin-off van de Universiteit Antwerpen, UGent en Imec), een organisatie die inzet op het delen van expertise rond evaluatie en comparatief beoordelen.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/199ACursusmateriaal inbegrepen
Deelnemers die ook de nascholing 'Hoe kan je complexe vaardigheden evalueren? De meerwaarde van comparatief beoordelen' (www.uacno.be/24OND198A) volgen in de voormiddag, kunnen een gratis lunch bekomen.
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen laptop of tablet (eventueel met lader)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 15 november 2024 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.