Je bent hier:
Partnerschap in de klas: een rijke werking via kleuterinitiatief! - afgelast
Partnerschap in de klas: een rijke werking via kleuterinitiatief! - afgelast
Wist je dat inspraak een basisrecht is voor kinderen? Alleen is het niet vanzelfsprekend om dat concreet invulling te geven in je kleuterklas. Toch bereik je een grote mate van betrokkenheid als je oprecht naar kinderen luistert en hen actief betrekt in het klas- en schoolgebeuren. Stel je je als leerkracht open voor het onverwachte, dan ontstaan er heel wat kansen om de klaswerking samen met je kleuters vorm te geven.
Hoe mooi zou het zijn als je niet alleen verantwoordelijk bent voor het klasgebeuren? Dat je van je klaswerking een SAMEN-verhaal maakt, in partnerschap met je kleuters?
Programma
In deze nascholing ontdek je op welke manier je kan inzetten op een open organisatievorm en welke structuren daarvoor nodig zijn. We duiden bovendien het belang van een open basishouding en benaderen de krachtlijnen die ruimte maken voor initiatief.
Deze cursus zit ook boordevol inspirerende tips en praktijkvoorbeelden van hoe je dit gedragen partnerschap vorm kan geven. Tenslotte bekijken we ook je eigen klaswerking: in welke mate is er al sprake van initiatief en waar liggen er nog kansen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ken je verschillende factoren die invloed hebben op de graad van inspraak;
- heb je inzicht in welke structuren een open organisatievorm bevorderen;
- zie je hoe jouw houding bijdraagt aan een open sfeer die uitnodigt tot initiatief;
- heb je ideeën om kleuterinitiatief praktisch vorm te geven in je klas en in je hoeken;
- zie je waar er binnen jouw klaspraktijk nog kansen liggen om kleuterinitiatief te bevorderen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het kleuteronderwijs. Je hebt geen voorkennis nodig.
Begeleiding
Leen Bollen werkte 17 jaar als kleuterleerkracht en zette sterk in op kleuterparticipatie. Sedert enkele jaren is ze actief als begeleider van kleuterleerkrachten binnen haar scholengroep voor de didactiek van het ijsbergrekenen. Sinds september 2022 is ze ook lesgever binnen Fluxusacademie en deelt ze haar ervaringen en expertise met andere leerkrachten.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.