Je bent hier:
Orde- en tuchtmaatregelen binnen een geïntegreerd zorgbeleid
Orde- en tuchtmaatregelen binnen een geïntegreerd zorgbeleid
Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart
Objectieve cijfers geven aan dat scholen steeds vaker tuchtmaatregelen toepassen. Tijdens deze vorming worden handvaten aangereikt om deze tendens om te buigen. Je focust hierbij op het vierladenmodel, niet als doel maar als middel.
Programma
We situeren vanuit een breed perspectief hoe orde- en tuchtmaatregelen binnen een geïntegreerd zorgbeleid hun plek innemen. Hierbij komen diverse referentiekaders aan bod met de focus op preventie en curatie. Daarnaast belichten we de onderwijsregelgeving inzake leefregels vanuit een praktisch oogpunt.
Vanuit het profiel van tuchtgevoelige leerlingen bekijken we hoe scholen acties kunnen opzetten zodat zoveel mogelijk leerlingen zich aan de leefregels houden.
We bespreken tevens in welke mate het gehanteerde type tuchtbeleid het sanctionerend karakter van een school bepaalt. We staan stil bij diverse schoolculturen en hun impact op orde- en tuchtmaatregelen.
Met het vierlademodel als referentiekader gaan we op zoek naar welke maatregel passend is wanneer leefregels worden overtreden. Ook creatieve orde- en tuchtmaatregelen komen hierbij ter sprake.
Tot slot worden handvaten aangereikt om binnen de school het orde- en tuchtbeleid procesmatig bij te sturen.
Werkvormen
- Presentatie met actieve inbreng van de cursisten.
- Individuele opdrachten.
- Groepswerk en plenaire presentatie.
Doelstellingen
- Scholen inzichten en handvaten aanreiken om hun orde- en tuchtbeleid te integreren binnen een breed zorgbeleid.
- Scholen kunnen a.d.h.v. een referentiekader een transparant en rechtvaardig curatief beleid uitbouwen.
Doelgroep
Directie, middenkader en leerkrachten secundair onderwijs
Begeleiding
Dirk Lenaerts, algemeen directeur Sint-Agnesinstituut, coördinerend directeur SG Oscar Romero Hoboken.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/019ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 22 november 2024 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.