Je bent hier:
Mediawijs aan de slag in de lagere school
Mediawijs aan de slag in de lagere school
Cyberpesten, sexting, de online identiteit van leerlingen en leerkrachten en ook zaken zoals portret- en auteursrecht: als leerkracht kom je in aanraking met talloze mediawijze thema’s. Vroeg of laat duiken er vragen of situaties op waarbij je het best een duidelijk plan van aanpak hebt.
Programma
Het eerste deel van deze nascholing biedt jou een kader aan om een mediawijze leerlijn op school uit te bouwen. In de eindtermen is mediawijsheid als één van de sleutelcompetenties opgenomen. Hoe werk je hieraan? En vooral, hoe integreer je dit op een duurzame manier in jouw eigen leerjaar en klasoverschrijdend? De uit te schrijven leerlijn volgt de mediagroeilijn en vertrekt vanuit de vijf leerdoelen: informeren, interageren, creëren, amuseren en verweren. Verder komt ook nog aan bod hoe je bij het opstellen van de leerlijn de verschillende beoogde doelgroepen (leerkrachten, leerlingen en ouders) betrekt.
In het tweede deel ga je dieper in op een aantal educatieve tools rond dit thema. Je krijgt ruim de kans en de tijd om met de materialen aan de slag te gaan. Het gaat hier om onder andere educatieve klasspelen, online materialen, boeken en zeer concrete praktijkvoorbeelden. Daarbij maak je steeds de terugkoppeling naar de eindtermen mediawijsheid.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- erken en benoem je de verschillende thema’s m.b.t. mediawijsheid;
- integreer je de aangereikte tools in het eigen lesaanbod;
- werk je een mediawijze leerlijn uit.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs, pedagogische ICT-coördinatoren, zorgcoördinatoren, directies en beleidsmedewerkers.
Je verkent de verschillende thema’s om vervolgens de nodige actiepunten uit te werken op jouw eigen school.
Begeleiding
Pascal Penta is leerkracht lager onderwijs, mediacoach en iPadcoach. Hij zette naar aanleiding van de mediacoachopleiding samen met het schoolteam zijn schouders onder het project “De Mediahelden”. Verder is hij fervente bijdrager aan het onderwijsleermiddelennetwerk KlasCement.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/146ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop of Chromebook en lader. Je hebt geen specifieke software nodig. Indien het toestel in schoolbeheer is, check bij de ICT-verantwoordelijke of je toegangsrechten hebt om extensies of add-ons te installeren.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
In aanloop naar deze nascholing krijg je vooraf een korte online bevraging toegestuurd waarin je jouw verwachtingen met betrekking tot deze vorming kan aangeven.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 17 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.