Je bent hier:
Loose Parts Play: vanuit het intuïtieve spel van kleuters met Loose Parts sterker inzetten op de ontwikkeling van kleuters (herhaling 1)
Loose Parts Play: vanuit het intuïtieve spel van kleuters met Loose Parts sterker inzetten op de ontwikkeling van kleuters (herhaling 1)
Spel met Loose Parts zie je regelmatig in kleuterklassen opduiken en biedt schitterende kansen om kleuters aan te zetten tot het ontwikkelen van 21ste-eeuwse vaardigheden. Op sociale media zie je vaak mooie composities zoals mandala’s verschijnen, maar dat is maar een heel klein onderdeeltje van Loose Parts Play. Wat is Loose Parts Play precies? Welke materialen kun je hiervoor gebruiken? Hoe maak je het leren van kleuters zichtbaar? En hoe start je dit op in je eigen klaspraktijk?
Programma
In de voormiddag ervaar je op een actieve manier de mogelijkheden en kom je meer te weten over de denk- en handelingsschema’s die veelvuldig voorkomen in het spel van kleuters en hoe je dit kan faciliteren.
Na de middag zoomen we in op het domein wiskunde: in het spontane spel van kinderen met Loose Parts zien we immers heel wat wiskunde-aspecten opduiken. We linken die aan de wiskundige inzichten waarop de kleuters oefenen, vaak zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. We onderzoeken hoe we die spelvormen verder kunnen verdiepen en we koppelen ze aan concrete wiskundedoelen. Op het einde van de dag heb je zeer concrete ideeën om met Loose Parts aan de slag te gaan en deze volop te beginnen verzamelen.
Doelstellingen
De deelnemer:
- kent de mogelijkheden van Loose Parts Play;
- weet wat de meerwaarde is van Loose Parts i.f.v. de ontwikkeling van kleuters;
- leert concrete werkvormen aan om in de eigen klas met Loose Parts aan de slag te gaan.
Doelgroep
Kleuteronderwijzers, onderwijzers eerste graad lagere school, zorgcoördinatoren basisonderwijs.
Geen specifieke voorkennis
Begeleiding
Hilde Stroobants is praktijkonderzoeker bij Research & Expertise in UCLL (Onderzoekscentrum Education & Development). Daar focuste ze zich in de afgelopen jaren voornamelijk op alles wat het leren en de ontwikkeling van jonge kinderen betreft. Het onderzoeksproject Zichtbaar Leren in Loose Parts Play, waarin gezocht werd naar hoe het spontane spel van kinderen zichtbaar maakt wat ze aan het oefenen en onderzoeken zijn, maakt deel uit van die focus.
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/050BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 29 april 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.