Je bent hier:
Lessen ontwerpen en doelen evalueren op basis van de taxonomie van Bloom met focus op technische en praktijkvakken
Lessen ontwerpen en doelen evalueren op basis van de taxonomie van Bloom met focus op technische en praktijkvakken
Als leraar ben je gericht op het leren van de leerling via de aangereikte eindtermen en leerplandoelen en ben je steeds op zoek naar manieren om dit leren te bevorderen in je onderwijspraktijk en correct te evalueren. Op basis van de taxonomie van Bloom zijn de eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is dus belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.
In deze cursus worden praktische voorbeelden en didactische tips aangereikt om op een kwaliteitsvolle en doordachte manier de taxonomie te integreren bij het ontwerpen en evalueren van de lessen technische en praktijkvakken.
Programma
We vertrekken vanuit het referentiekader onderwijskwaliteit en de gebruikte ontwikkelingsschalen.
Je krijgt achtergrondinformatie om de verschillende onderdelen van de taxonomie goed te kunnen begrijpen, te integreren in het ontwerp van je lessen én in de evaluatie.
Via praktijkgerichte voorbeelden krijg je verschillende praktische tools aangereikt om concreet met de taxonomie aan de slag te gaan.
Doelstellingen
Deelnemers :
- stemmen de doelstellingen en evaluatie op elkaar af door inzichten in het beheersingsniveau;
- kennen en begrijpen de samenhang tussen de verschillende delen;
- geven systematisch vorm aan het onderwijsleerproces;
- stellen haalbare en uitdagende doelen;
- bieden samenhangende, betekenisvolle en activerende leerinhouden aan die het leren ondersteunen;
- ontwerpen een evaluatie die representatief is voor het gevalideerd doelenkader en voor het aanbod van leerinhouden;
- stellen een transparante, betrouwbare, brede evaluatie op, afgestemd op de doelgroep;
- integreren de evaluatie in het onderwijsleerproces;
- leggen de link met het referentiekader OnderwijsKwaliteit (OK) als principieel uitgangspunt.
Doelgroep
Technische leiding TA-TAC, leraren technische en praktijkvakken
Begeleiding
Marc Van der Eycken was jarenlang technisch adviseur coördinator Technische Scholen Mechelen.
Hij is lid van de CNO-werkgroep schoolleiders en verzorgt geregeld nascholingen bij CNO.
Praktisch
Cursuscode:
22/TL/004ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 7 oktober 2022 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.