Je bent hier:
Leesdossier revisited: een inspiratiesessie voor leerkrachten Nederlands
Leesdossier revisited: een inspiratiesessie voor leerkrachten Nederlands
Hoe motiveer je leerlingen om te lezen? Hoe zorg je ervoor dat het leesdossier geen stapel saai verbeterwerk wordt, met lectuurtaken over boeken die de leerlingen misschien niet eens gelezen hebben? En hoe ontsnap je aan leeslijsten met altijd maar diezelfde klassiekers? Deze sessie biedt je een kader voor literaire leesvaardigheid, inspirerende en gebruiksklare voorbeelden om het leesdossier op een originele manier te benaderen en ruimte om onderling ideeën uit te wisselen.
Programma
Na een algemene inleiding over het leesdossier, de nieuwe eindtermen en de cesuurdoelen stellen de drie lesgevers hun eigen invalshoek op het leesdossier voor: van graphic novels, over non-fictie, tot een echte boekenclub. We delen onze lesvoorbeelden en onze praktijkervaringen en geven een aantal tips om efficiënt en effectief feedback te geven zonder je in het verbeterwerk te verliezen. Ten slotte blijft er tijd voor interactie en wisselen we onderling good practices uit. Op deze manier heb je aan het einde van de sessie heel wat frisse ideeën en concreet materiaal voor een (vernieuwd) leesdossier op zak.
Doelstellingen
- Je maakt kennis met het theoretische kader rond literaire leesvaardigheid.
- Je krijgt drie concrete praktijkvoorbeelden om op een originele manier aan de slag te gaan met het leesdossier.
- Je ziet de koppeling met de nieuwe eindtermen en leerplandoelen.
- Je krijgt een aantal boekentips over recente young adult-literatuur.
- Je krijgt tips mee om efficiënt en effectief feedback bij lectuurtaken te geven.
- Je wisselt onderling ideeën uit en gaat met frisse inspiratie naar huis.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands in de tweede en derde graad doorstroom- en dubbele finaliteit
Begeleiding
Mitte Schroeven is leerkracht Nederlands en Engels aan het Sint-Ritacollege in Kontich. Ze werkte via een detachering voor Het Archief voor Onderwijs en is auteur bij Digitale Methode Nederlands, waar ze de leerlijn literatuur mee uitwerkt.
Kaat Rykaert is leerkracht Nederlands en module podiumkunsten aan het Sint-Norbertusinstituut in Duffel. Ze is op haar school ook pedagogisch ondersteuner ICT. Daarnaast werkt ze als auteur voor Digitale Methode. Ze behaalde ook een attest Theaterregie in het Deeltijds Kunstonderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
23/NED/032ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop of iPad en oortjes
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 30 november 2023 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.