Je bent hier:
Leerkansen verhogen voor kansarme jongeren
Leerkansen verhogen voor kansarme jongeren
Leerkrachten denken bij kansarmoede nog vaak aan lege brooddozen en onbetaalde facturen. De echte oorzaken voor de leermoeilijkheden van kinderen in kansarmoede liggen echter in hun ontwikkeling: opgroeien in stress, identiteitsontwikkeling, taalontwikkeling, executieve functies, wat de omgeving hen leert… Leerkrachten die deze jongeren echt willen laten leren, zullen met deze factoren rekening moeten houden binnen het onderwijs dat ze aanbieden.
Programma
In het eerste deel van de vorming gaan we dieper in op de kenmerken die het leren van jongeren in kansarmoede beïnvloeden. We vertrekken vanuit de getuigenis van een ervaringsdeskundige. Hij vertelt wat het betekent om als kind in kansarmoede naar school te gaan. Zo komen de thema’s die er werkelijk toe doen naar boven. Hiermee gaan we in dit deel aan de slag en kijken we wat de gevolgen ervan zijn op het leren.
In het tweede deel vertrekken we vanuit een onderzoek dat de lesgever zelf uitvoerde. Er komen 10 praktijktips aan bod die het verschil maken. Met oefeningen op maat van de cursisten kom je te weten wat deze tips betekenen voor het leren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- weet je wat de primaire thema’s zijn die het leren van jongeren in kansarmoede beïnvloeden;
- begrijp je wat het betekent om op te groeien in armoede;
- weet je waar binnen elk thema de redenen liggen en waarom ze zo belangrijk zijn;
- ken je 10 tips om het onderwijs aan jongeren in kansarmoede aan te pakken;
- kan je deze praktijktips kaderen binnen je eigen onderwijspraktijk;
- heb je voldoende handvaten om met de tips daadwerkelijk aan de slag te gaan.
Doelgroep
Leerkrachten, leerzorgcoaches, vertrouwensleerkrachten, leerlingenbegeleiders secundair onderwijs.
Begeleiding
Albert Janssens is onderwijzer in gewoon en buitengewoon onderwijs type 3. Hij volgde verschillende opleidingen cognitieve ontwikkeling. Sinds 1992 is hij vormingsmedewerker. Albert schreef verschillende boeken binnen dit thema.
Daniël Trimbos is ervaringsdeskundige in kansarmoede en sociale uitsluiting.
Praktisch
Cursuscode:
24/LZG/052ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 5 februari 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.