Je bent hier:
Kritisch denken over wetenschap
Kritisch denken over wetenschap
Van antivaxers tot flat earthers, een steeds snellere verspreiding van misinformatie en nepnieuws over wetenschapsthema’s stelt ons voor nieuwe uitdagingen. Een kritische en geïnformeerde houding over wetenschap biedt jongeren een buffer in de omgang met nepnieuws. Centraal staat jongeren inzicht bieden in hoe betrouwbare wetenschappelijke kennis tot stand komt. In de Angelsaksische wereld staat dit domein bekend als ‘Nature of Science’ (NOS). In deze nascholing ontdek je hoe hierop in te spelen en leerlingen te laten reflecteren over wetenschap.
Programma
De nascholing biedt een combinatie van werkvormen gericht op het verwerven en inoefenen van de leerinhouden. Een combinatie van doceren, casusbesprekingen en dialoogoefeningen zorgt ervoor dat je leert inspelen op de problematiek rond Nature of Science. We schenken hierbij aandacht aan:
- het belang van reflectie over wetenschap om het kritisch denken van jongeren aan te scherpen;
- de verschillende deelaspecten van ‘Nature of Science’, gaande van het belang van empirie, het onderscheid tussen waarneming en interpretatie tot het gebruik van theoretische modellen;
- de rol van dialoog om jongeren te laten reflecteren over wetenschap;
- concrete leeractiviteiten om het kritisch denken van jongeren over wetenschap aan te scherpen zoals:
- een gepaste vraagstelling bij labo-activiteiten,
- het gebruik van historische contexten,
- het hanteren van grote vragen zoals ‘Is een wetenschapper een uitvinder of een ontdekker?’
- je houding als leerkracht in de omgang met polariserende uitspraken van jongeren en nepnieuws.
Doelstellingen
Na deze nascholing
- benoem je het belang van Nature of Science om kritisch denken over wetenschap te stimuleren;
- herken je de verschillende aspecten van ‘Nature of Science’;
- stimuleer je met gerichte vragen en verschillende methodes reflectie over wetenschap (tijdens labo-activiteiten, via het gebruik van historische casussen of het hanteren van grote vragen);
- speel je in op jongeren die nepnieuws of polariserende uitspraken naar voor brengen.
Doelgroep
Leerkrachten (natuur)wetenschappen, chemie, fysica, biologie uit het secundair onderwijs.
Begeleiding
Jelle De Schrijver is bioloog en filosoof. Hij is onderzoeker aan Odisee en docent vakdidactiek filosofie aan de Universiteit Antwerpen. Hij focust in onderzoek op methodieken binnen STEM-onderwijs om het kritisch denken van jongeren te stimuleren, met name op de omgang met polariserende thema’s of nepnieuws.
Praktisch
Cursuscode:
21/WET/005ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 24 maart 2022 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.