Zoek een nascholing
Je bent hier:   Kritisch denken aan de hand van kunst

Kritisch denken aan de hand van kunst

Je leerlingen kritisch leren denken is een hele uitdaging en kan verzanden in controverse, vooral bij gevoelige thema’s. Kunst biedt een veilige omgeving en vraagt ook om een open houding. Kunst kan allerlei gevoelens en gedachten teweegbrengen. Wil je je leerlingen ondersteunen om vanuit kunst in dialoog te gaan, om hen echt actief mee te laten denken en samen te laten spreken? In deze nascholing leer je eenvoudige en direct toepasbare werkvormen aan waarmee je je leerlingen kritisch en constructief met elkaar in dialoog kan laten gaan in een museum. Geen ingewikkelde theorie maar praktische tools die focussen op jouw rol als gids, tools die je meteen al bij je volgende museumbezoek of kunstles kan implementeren.

Programma

Deel 1: De basis

Hoe start je een kritisch denkmoment in het museum? Eerst duiken we in de kunst van het vragenstellen: hoe stel je vragen die leerlingen echt aan het denken zetten? Je krijgt tips om kunstwerken te kiezen die aansluiten bij hun leefwereld én die voldoende gelaagd zijn voor diepere gesprekken. Ook ontdek je de kracht van jouw houding als leerkracht. Hoe stap je uit de rol van 'expert' en word je een niet-wetende en nieuwsgierige gids? We oefenen samen hoe je deze open houding aanneemt en volhoudt.

Deel 2: Werkvormen die écht werken

Tenslotte probeer je laagdrempelige werkvormen uit die leerlingen in een museum uit hun vaste denkkaders halen: van kijk-opdrachten tot stellingen-spel tot morele dilemma’s. Zo leer je ook hoe je werkvormen kiest die passen bij jouw klasgroep.

 

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing: 

  • kan je aan de slag gaan met actuele, uitdagende kunstwerken;
  • prikkel je je leerlingen om tijdens een museumbezoek open, nieuwsgierig en kritisch met elkaar in dialoog te gaan;
  • pas je werkvormen toe die afgestemd zijn op je klasgroep;
  • transformeer je een groep jongeren tot ‘onderzoeksgroep’;
  • stel je korte, open vragen;
  • neem je een niet-wetende houding aan;
  • vraag je door naar meningen, argumenten, aannames en voorbeelden;
  • breng je in een veilige sfeer een meningsverschil naar boven in het museum.

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs filosofie, geschiedenis, godsdienst, menswetenschappen, kunstvakken, burgerschap, leercompetenties, historisch bewustzijn en cultureel bewustzijn en alle leerkrachten die hun leerlingen het kritisch denken willen bijbrengen.

Deze nascholing kan ook interessant zijn voor lager onderwijs, maar vraagt dan een meer creatieve insteek in museale context.

Begeleiding

Gideon Hakker studeerde af op de Toneelacademie Maastricht als regisseur/docent drama. Hij kreeg opleiding tot filosofisch gespreksleider in uiteenlopende technieken bij Kristof Van Rossem. Gideon werkt procesgericht met kinderen, jongeren en volwassenen. Hij biedt verschillende (filosofische) gesprekstechnieken aan voor onderwijsinstellingen, musea en theatergezelschappen, alsook trainingsreeksen tot filosofisch gesprekleider.

Praktisch

Cursuscode: 25/GES/063A


Jouw bijdrage: 74 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 18 november 2025 13:00u 16:00u Fotografie Museum Antwerpen


Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid