Je bent hier:
'Kijk ik!' Doelgericht observeren in de kleuterklas: wat en hoe? (herhaling 1)
'Kijk ik!' Doelgericht observeren in de kleuterklas: wat en hoe? (herhaling 1)
Hoe zorg je ervoor dat elk kind krijgt wat het voor zijn of haar ontwikkeling nodig heeft? Hoe kan je breder kijken naar kleuters vanuit competenties en niet enkel lijstjes afvinken? Een competentiegerichte benadering brengt je dichter bij kinderen. Zo worden ze niet meer gereduceerd tot hun problemen.
Programma
In deze nascholing sta je aan de hand van het boek ‘Grip op competenties’ stil bij de verschillende competenties en krijg je handvatten aangereikt om het unieke van een kind-in-ontwikkeling te zien en erop in te spelen. Vanuit verschillende portretten van kinderen, zowel uit het boek als uit jouw eigen praktijk, wordt geïllustreerd hoe je met een waarderende bril naar kleuters kan kijken. We zoeken samen hoe jouw manier van observeren en handelen bijdraagt aan een optimale ontwikkeling van alle kinderen.
Spelenderwijs ontdek je, verken je en krijg je vat op wat welbevinden, betrokkenheid en ontwikkeling van kinderen is en stimuleert. Samen met collega’s wissel je eigen ervaringen en ideeën uit. Op het einde van de dag heb je weer heel wat inspiratie en nieuwe inzichten die je kunnen helpen bij je observaties.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- achterhaal je aan de hand van welbevinden, betrokkenheid en competenties of jouw leeromgeving krachtig genoeg is voor alle kinderen;
- implementeer je interventies (op klas- en kindniveau) die leiden tot meer ontwikkeling;
- vorm je dankzij een ervaringsgerichte blik een volledig beeld van een kind.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies/beleidsmedewerkers uit het kleuteronderwijs
Begeleiding
Hilde Van Damme is kleuterleidster in hart en nieren. Ze stond 22 jaar voor de klas, zowel bij de jongste als de oudste kleuters. Sedert een 10-tal jaar is ze pedagogisch directeur van een kleuterschool. Daar mocht ze haar expertise delen met het kleuterteam en zette ze een nieuwe visie op poten. Sedert 2 jaar werkt ze ook deeltijds voor het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs. Daar kan ze haar ervaring delen met nog meer leerkrachten uit het kleuteronderwijs en zo samen op zoek gaan naar hoe je het allerbeste uit elk kind kan halen.
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/083BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 13 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.