Je bent hier:
Introductie tot een professioneel beheer van schoolinfrastructuur en facilitair management
Introductie tot een professioneel beheer van schoolinfrastructuur en facilitair management
Nieuwe regelgeving en nieuwe projecten worden voortdurend door de overheid geïnitialiseerd en opgelegd aan scholen. Dit geldt zeker ook voor aspecten die vaak weinig of niet rechtstreeks met de kernopdracht van een school te maken hebben, maar wel onontbeerlijk zijn om als schoolorganisatie goed te kunnen functioneren en in orde te blijven met de geldende regelgeving. De noodzaak tot een effectief en efficiënt georganiseerd beheer van de schoolinfrastructuur en van de facilitaire dienstverlening is hiervan een sprekend voorbeeld. In deze nascholing krijg je overzicht van de belangrijkste aspecten met betrekking tot dit beheer en het facilitair management. Je geeft invulling aan een brede waaier van begrippen en bekijkt hoe je op een doordachte manier personeel en financiële middelen binnen de schoolorganisatie maximaal kan inzetten.
Programma
Vanuit de eigen professionele ervaring doorloopt de nascholer in interactie met de deelnemers tal van elementen met betrekking tot het beheer van schoolinfrastructuur en facilitair management. Vervolgens bekijk je welke aandachtspunten, valkuilen en weerstanden hierbij kunnen opduiken, welke manieren van organisatorische aanpak hier een goede oplossing kunnen bieden en hoe deze maximaal de pedagogische organisatie van de school kunnen ont-zorgen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je een algemeen overzicht van de vele aspecten die deel uitmaken van het beheer van schoolinfrastructuur en van facilitair management;
- begrijp je de noodzaak van een gestructureerde professionele aanpak met de nodige personeelsomkadering en financiële middelen;
- ken je de basisstappen om een effectievere en efficiëntere praktische aanpak m.b.t. dit beleidsdomein uit te werken en uit te bouwen;
- maak je op basis van voorbeelden de transfer naar de eigen school.
Doelgroep
Directeurs (ook pedagogisch), TA(C)’s, bestuursleden secundair onderwijs
Begeleiding
Geert Hendrickx is van opleiding industrieel ingenieur en volgde daarnaast de basisopleiding schoolbeleid bij CVA en het postgraduaat gebouwenbeheer en facilitair management. Momenteel is hij directeur Infrastructuur en Facilitair Beheer van scholengroep KOGEKA (Katholiek Onderwijs Geel en Kasterlee).
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/304ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 20 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.