Zoek een nascholing
Je bent hier:   Instagrammable: wat de kunstgeschiedenis ons leert over beeld op sociale media (herhaling 1)

Instagrammable: wat de kunstgeschiedenis ons leert over beeld op sociale media (herhaling 1)

In ieders leven spelen beelden op sociale media een belangrijke rol. Al 2.500 jaar wordt beeld als fenomeen bestudeerd. Wat zijn de sterktes en zwaktes van beeld? Hoe gaan we ermee om? Wat kan je ermee? Hoe Westers is onze omgang met beeld? In deze nascholing ontdek je wat we kunnen leren uit de lange kunstgeschiedenis om te begrijpen hoe beeld op sociale media werkt.

Programma

‘Eén van de fundamentele aspecten van beeld is dat het niets zegt. Zonder context zegt het niets. Toch denken mensen er meteen iets eenduidigs in te zien.’

Deze nascholing is een interactieve inspiratiesessie waarin Koenraad Jonckheere je een rijke inhoud met concrete voorbeelden aanreikt om samen met je leerlingen aan het denken te gaan, vertrekkend van gekende kunstwerken. Zo denken we na over evolutie van de materialiteit, over de eeuwenoude kwestie van interactie tussen woord en beeld, over het worstelen met gelijkenis, over idealiseren als Westers fenomeen. We leggen hierbij voortdurend de link met sociale media. Zo werken apps op basis van kunst, en leren kunstgeschiedenis en psychologie ons veel over hashtags en mimes.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing

  • heb je een fris inzicht in een aantal aspecten van actueel kunsthistorisch onderzoek;
  • verbind je kunst aan de huidige beeldcultuur, en vice versa;
  • inspireer je je leerlingen om op een andere manier naar kunst kijken;
  • gebruik je concrete voorbeelden uit de leefwereld van jongeren;
  • leer je je leerling kritisch omgaan met beeld op sociale media.

Doelgroep

Leerkrachten geschiedenis en kunstvakken in het secundair onderwijs en hoger onderwijs. De nascholing kan ook interessant zijn voor leerkrachten van vakken die aansluiten bij humane en sociale wetenschappen, en bij de sleutelcompetentie cultureel bewustzijn en culturele expressie. Beperkte kennis van de kunstgeschiedenis is vereist.

Deze nascholing heeft sterke raakvlakken met de vroegere nascholing 'Another History of Art' van Koenraad Jonckheere. Het is een beschouwende update waarin sociale media een grote rol krijgen.

Begeleiding

Koenraad Jonckheere is hoogleraar kunstgeschiedenis aan de UGent. Hij is gefascineerd door het verschijnsel kunst en is auteur van tal van publicaties, onder andere van het alom geprezen ‘Another History of Art’. Deze nascholing is gebaseerd op zijn jongste werk ‘Instagrammable’.

Praktisch

Cursuscode: 24/KUN/007B

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 12 maart 2025 13:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid