Je bent hier:
Innovatieve arbeidsorganisatie in onderwijs? Ga er samen tegenaan!
Innovatieve arbeidsorganisatie in onderwijs? Ga er samen tegenaan!
Onderwijs slim organiseren loont! Steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan dat scholen die erin slagen om vanuit een heldere visie en sterke waarden richting te geven aan hun onderwijsorganisatie, sterker in hun schoenen staan. Dergelijke scholen slagen erin om hun medewerkers beter samen te laten leren en werken en stimuleren zo de collective efficacy waardoor leerkrachten er beter in slagen om samen een voelbare impact te creëren op de onderwijskwaliteit en het leren van de leerlingen.
Deze cursusdag biedt je een uitgekiende combinatie van theorie en ervaring aan rond het thema van innovatieve arbeidsorganisatie, waarbij het uiteindelijke doel is dat jij met een eerste ontwerp van plan van aanpak terug schoolwaarts kan gaan.
Programma
Je start vanuit enkele concrete en realistische bouwstenen: waar wil jij binnen je school aan werken? Wat wil je graag veranderen in je school? Idealiter doe je deze denkoefening voorafgaand aan de cursusdag en toets je ze af bij je kern- of beleidsteam.
Met behulp van een aantal organisatiemodellen leer je deze bouwstenen analyseren. Je denkt na over welke competenties en vaardigheden je leerkrachten dan moeten beschikken, hoe de structuur van je school de beoogde verandering kan faciliteren en welke systemen nodig zijn ter ondersteuning. Uiteraard sta je ook stil bij de taak van een leidinggevende en stel je de vraag of zelfsturing kan helpen bij het implementeren van de plannen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kijk je met een andere bril naar je onderwijsorganisatie;
- kan je werken met organisatiemodellen;
- analyseer je jouw leiderschapsstijl en hoe die bijdraagt of hindert in een veranderingsproces;
- ken je manieren om van idee (bouwsteen) naar een concreet plan te gaan (systeem, structuur, competenties);
- kan je jouw eigen schoolcultuur analyseren en inzetten als kracht van verandering;
- identificeer je sterktes en zwaktes in je onderwijsorganisatie die verandering faciliteren of hinderen.
Doelgroep
Directies, beleidsmedewerkers, adjunct-directies, leden van het kern– of beleidsteam uit (buitengewoon) basis en secundair onderwijs en volwassenenonderwijs
Begeleiding
Kristien Bruggeman is oprichter en co-directeur van LAB Gedreven Onderwijs. LAB koos van bij het begin resoluut voor digitaal onderwijs. Elke leerling heeft een eigen Chromebook en volgt een gepersonaliseerd leertraject. Kristien is onderwijswetenschapper en strategisch adviseur van Agoria, de sectorfederatie van de hoogtechnologische industrie. Verder begeleidt zij het transitieproces in een aantal secundaire en lagere scholen in Vlaanderen.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/302ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 3 december 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.