Je bent hier:
“Ik zie jou”. Omgaan met het trauma achter het (problematisch) gedrag van leerlingen - live online nascholing
“Ik zie jou”. Omgaan met het trauma achter het (problematisch) gedrag van leerlingen - live online nascholing
Kinderen krijgen soms al op jonge leeftijd te maken met ingrijpende gebeurtenissen zoals het overlijden van hun vader of moeder, mishandeling, verwaarlozing of misbruik. Sommige (onverwerkte) ervaringen kunnen leiden tot trauma. Deze kinderen zitten ook in jouw klas en het kan ongemakkelijk zijn om hierover met leerlingen te spreken. Echter: ze hebben vaak niemand bij wie ze terecht kunnen en ervaren een hoge mate van stress. School, de klas, dat zou hun veilige haven moeten zijn. Met een havenmeester die weet wat ze meemaken. Die ze laat merken dat ze, ondanks hun gedrag - want dat kan gezien de omstandigheden behoorlijk anders zijn dan jij zou willen - welkom zijn en gezien en gehoord worden. Het is ook belangrijk dat de leerkracht vanuit verbinding problematisch gedrag kan begrenzen en in goede banen leidt, zodat de veiligheid in de klas voor iedereen gewaarborgd is.
Programma
Veel getraumatiseerde kinderen lopen vast in het onderwijs. Ze presteren onder hun mogelijkheden en hun gedrag leidt vaak tot problemen waardoor ze in een negatieve spiraal terechtkomen. Een leerkracht kan met de juiste kennis over trauma een enorme bijdrage leveren om deze negatieve spiraal te doorbreken.
Deze nascholing biedt leerkrachten en andere onderwijsprofessionals de basiskennis en handvaten zodat getraumatiseerde kinderen zich veilig voelen in de klas én de school een plek kan zijn waar ze vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen en optimaal kunnen leren. Leerkrachten kunnen hiermee in het leven van getraumatiseerde kinderen een groot verschil maken, terwijl ze daarnaast zelf minder snel uitgeput of gefrustreerd raken. De traumasensitieve aanpak is niet geheel nieuw en sluit aan bij veel wat leerkrachten al doen. Alleen, bij deze kinderen, die beschadigd zijn, is de aanpak lastiger vorm te geven en is het lastiger vol te houden. Ga er maar aanstaan als leerkracht in een volle klas…
Dag 1
- Verschillende soorten trauma
- Trauma: oorzaken en reacties
- Begrijpen van de effecten van trauma
- De basis van traumasensitief lesgeven
Dag 2
- Bieden van steun en veiligheid
- Helpen met zelfregulatie
- Samenwerken met ouders, hulpverleners en andere betrokkenen & voor jezelf zorgen
We gaan gedurende de twee dagen online en interactief en praktisch aan de slag. We werken ook veel in groepjes en maken gebruik van ieders ervaringen en expertise, zodat je op het einde van de twee dagen een mooie toolbox voor jezelf en je school meeneemt. Hierbij verwachten we van jou een actieve deelname in de break-out rooms.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing kan je
- het gedrag van deze leerlingen herkennen en begrijpen;
- met het gedrag van deze leerlingen omgaan in de klas;
- steun zoeken en krijgen bij andere betrokken actoren;
- door deze aanpak hun zelfzorg verhogen;
- de kinderen in hun klas een veilig leerklimaat bieden door een goede basishouding en praktische handvaten te hanteren waardoor het klasmanagement beter aansluit bij deze leerlingen.
Doelgroep
Leerkrachten en ondersteunend personeel uit het (gewoon en buitengewoon) basis- en secundair onderwijs.
Het betreft een basisvorming. Het is aan te bevelen om je samen met een collega in te schrijven voor deze online vorming. Je hebt meteen steun en herkenning, zodat je samen binnen je school traumasensitief onderwijs kunt verspreiden.
Deze opleiding zou je ook persoonlijk kunnen raken indien je zelf een trauma hebt moeten verwerken. Ga dan alvorens in te schrijven na of het volgen van deze training voor jou emotioneel te belastend zou kunnen zijn.
Begeleiding
Ellen Biemans, zelfstandig nascholer, gespecialiseerd in Traumasensitief Opvoeden & Onderwijs en Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/SEB/061ACursusmateriaal inbegrepen. Deze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 18 november 2024 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
maandag 2 december 2024 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.