Zoek een nascholing
Je bent hier:   Hoe kan je complexe vaardigheden evalueren? De meerwaarde van comparatief beoordelen

Hoe kan je complexe vaardigheden evalueren? De meerwaarde van comparatief beoordelen

Lange tijd stond onderwijs (voornamelijk) in voor het overbrengen van kennis. Dat is de laatste jaren grondig veranderd. Meer en meer wordt verwacht dat scholen leerlingen ook complexere vaardigheden bijbrengen (bijvoorbeeld: schrijven, probleemoplossende vaardigheden of reflectie). Maar hoe evalueer je dat? Een hoofdrekensom is juist of fout, maar wat de kwaliteit is van teksten, laboverslagen of bronnenonderzoeken is veel minder eenduidig. In deze nascholing krijg je op basis van de wetenschappelijke literatuur inzicht in waarom het beoordelen van complexe vaardigheden zo moeilijk is. Je krijgt bovendien handvaten aangeboden om het beoordelen van deze vaardigheden in de praktijk een stuk eenvoudiger én beter te maken door de methode van comparatief beoordelen.

Programma

Door middel van een onderwijs-leergesprek maak je kennis met recent wetenschappelijk onderzoek en literatuur en de daarbij horende inzichten rond het beoordelen van complexe vaardigheden, de moeilijkheden die daarrond opduiken rond betrouwbaarheid en validiteit en de mogelijkheden die comparatief beoordelen kan bieden. Je reflecteert over gangbare praktijken (en moeilijkheden) bij het beoordelen van complexe vaardigheden op school en wisselt ervaringen uit. Er wordt tijd voorzien om zelf in de diepte met comparatief beoordelen aan de slag te gaan en je doet in groep reflectie-oefeningen rond hoe je je gangbare evaluatiepraktijk kan versterken door (principes van) comparatief beoordelen te integreren.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • kan je in eigen woorden beschrijven wat de moeilijkheden zijn in het evalueren van complexe vaardigheden op vlak van betrouwbaarheid en validiteit;
  • heb je inzicht verworven in de voordelen en nadelen van gangbare evaluatiemethodieken voor het beoordelen van complexe vaardigheden;
  • ken je de principes van comparatief beoordelen;
  • kan je een afweging maken van de meerwaarde van comparatief beoordelen voor je (onderwijs)praktijk.

Doelgroep

Leraren (en eventueel directies) uit het secundair onderwijs, docenten uit het hoger onderwijs

Begeleiding

Maarten Goossens was in het verleden leraar in het secundair onderwijs. Nadien werkte hij als onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen. Hij was er betrokken in een project rond comparatief beoordelen en bouwde daar kennis uit rond deze methode én hoe ze ingezet kan worden voor formatieve evaluatie en peer evaluatie. Momenteel is Maarten mede-zaakvoerder van Comproved (een spin-off van de Universiteit Antwerpen, UGent en Imec), een organisatie die inzet op het delen van expertise rond evaluatie en comparatief beoordelen.

Praktisch

Cursuscode: 24/OND/198A

Cursusmateriaal inbegrepen

Deelnemers die ook de nascholing 'Peer evaluatie: wat, waarom en hoe?' (www.uacno.be/24OND199A) volgen in de namiddag, kunnen een gratis lunch bekomen.


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Eigen laptop of tablet (eventueel met lader)

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 15 november 2024 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen