Je bent hier:
Hoe help je rekenzwakke kinderen in de eerste graad van het lager onderwijs?
Hoe help je rekenzwakke kinderen in de eerste graad van het lager onderwijs?
Ondanks een volledig uitgewerkte rekenmethode en inzet van vaak jarenlange ervaring blijven er in het 1ste leerjaar kinderen die de rekenvaardigheid onvoldoende onder de knie krijgen. In deze tweedaagse nascholing bespreken we hoe je zo snel mogelijk moeilijkheden kan herkennen, waar ze vandaan komen en -vooral- wat je er als leerkracht aan kan doen. Dag 1 is een gezamenlijke startdag voor alle (zorg)leerkrachten uit de eerste graad van het lager onderwijs, dag 2 is een vervolgdag voor elk leerjaar apart.
Programma
Je kan niet vlot leren rekenen als het fundament niet stevig gelegd is… en die basis leer je in de eerste graad van de lagere school. Binnen de rekenwereld tot 100 is alles verweven met elkaar. Ieder los eindje, iedere instabiliteit kan lastige, hardnekkige moeilijkheden in de hogere jaren veroorzaken. Als leerkracht wil je dat niet. Integendeel, je wil ieder kind mee op de trein hebben.
De rekenvaardigheden van het 1ste leerjaar vormen de basis voor deze van het 2de leerjaar. Alleen betekent ondersteuning in de 1ste klas soms een blokkade in de 2de klas. Tegelijkertijd zal de collega van het 2de leerjaar op moeilijkheden stoten waarbij hij of zij kennis moet hebben van het aanvankelijke rekentraject.
In deze tweedaagse nascholing krijg je als (zorg)leerkracht tools om de oorzaken van rekenmoeilijkheden te begrijpen, te herkennen en zo goed mogelijk te minimaliseren. Net omwille van de verwevenheid van het rekenen in het 1ste en het 2de leerjaar is de eerste dag gemeenschappelijk. Leerkrachten uit de eerste klas krijgen zicht op het effect van hun keuzes op het vervolg van het rekenen en hun collega’s uit de tweede klas moeten vaak remediëringstechnieken uit het eerste leerjaar inzetten om hun kinderen weer vlot te krijgen. Het is dan ook een zeer grote meerwaarde dat de startdag gezamenlijk door de leerkrachten van de eerste graad gevolgd kan worden.
Na de gemeenschappelijke startdag is er een afzonderlijk vervolg. Tijdens de tweede lesdag komen de specifieke aspecten voor ieder leerjaar aan bod. Er is tijd om technieken en motiverende spellen in te oefenen. Je ontdekt veel speelse werkvormen en krijgt een schat aan concrete ideeën die je meteen kan inzetten in jouw eigen klaspraktijk. Verder is er ook de mogelijkheid om gerichte vragen over specifieke moeilijkheden binnen de eigen klas te stellen.
Doelstellingen
Na het volgen van de gezamenlijke dag
- herken je beginnende rekenmoeilijkheden en begrijp je waar deze vandaan komen;
- ken je specifieke oefenvormen om rekenzwakke kinderen extra te ondersteunen;
- pas je de oefeningen uit de methode zo aan dat ze ook de ontwikkeling van deze kinderen stimuleren;
- weet je wanneer een doorverwijzing naar externe hulp echt nodig is.
Na het volgen van de afzonderlijke dag voor leerkrachten van het 1ste leerjaar
- pak je hardnekkige telfouten aan;
- help je kinderen om het splitsen te automatiseren;
- pas je een alternatieve aanpak voor het aanleren van de sommen tot 10 en 20 toe;
- heb je motiverende spelideeën (niet enkel voor de rekenzwakke kinderen);
- kreeg je antwoord op de concrete vragen rond rekenmoeilijkheden binnen jouw klasgroep.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en leerondersteuners die zich richten op het eerste leerjaar van het (buitengewoon) lager onderwijs.
Ook leerkrachten uit het basisaanbod die de rekenmaterie tot 100 aanbieden en leerkrachten uit de OKAN-klas zijn zeker welkom.
Begeleiding
In 1982 studeerde Hilde Heuninck af als logopediste en werkt zij sindsdien hoofdzakelijk met kinderen met leerstoornissen. Tussen 2000 en 2019 schreef ze 8 boeken over het remediëren van rekenmoeilijkheden. In de voorbije 25 jaar gaf ze regelmatig nascholingen, zowel aan therapeuten als aan leerkrachten.
Praktisch
Cursuscode:
25/LAG/205ACursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Lesdag 1 - 10/10/2025 - is de gezamelijke startdag.
Lesdag 2 is de afzonderlijke dag voor leerkrachten 1ste leerjaar (op 07/11/2025) of 2de leerjaar (21/11/2025). Duid bij opties jouw keuze van leerjaar aan.
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 10 oktober 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.