Je bent hier:
Historisch leren denken: Een doelgerichte aanpak (Reeks: Sleutels tot historisch denken)
Historisch leren denken: Een doelgerichte aanpak (Reeks: Sleutels tot historisch denken)
Het geschiedenisonderwijs heeft de afgelopen jaren een stevige make-over ondergaan. De nieuwe leerplannen stelden de doelen bij waar we aan werken tijdens onze lessen geschiedenis. In deze nascholing reflecteren we kritisch over de precieze betekenis van concepten als ‘historisch denken’ en ‘historisch bewustzijn’. Je krijgt grondig inzicht in deze basisbegrippen, leert bewust te kiezen hoe je ermee aan de slag wil gaan en hoe je je onderwijs doelgericht kan invullen.
Deze nascholing maakt deel uit van de reeks ‘Sleutels tot historisch denken’ (zie hieronder) over historisch denken en historisch bewustzijn.
Programma
Tijdens deze nascholing gaan we in gesprek over de betekenis van de grote lijnen van de eindtermen en leerplandoelen geschiedenis. Je wordt je hierdoor beter bewust van wat het onderwijsbeleid verwacht, en ook van de ruimte die er bestaat om je geschiedenisonderwijs zelf in te kleuren. Er wordt aandacht besteed aan de leertheoretische basis van de geschiedenisdidactiek. Ook onderzoeken we welke wetenschappelijke inzichten over leren voor geschiedenisonderwijs bruikbaar zijn. Dit alles wordt ondersteund door praktijkvoorbeelden.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing
- kan je de begrippen historisch denken en historisch bewustzijn vlot hanteren;
- begrijp je wat de betekenis is van leerdoelen zoals verwoord in de eindtermen of leerplannen;
- benoem je wat je als leraar zelf belangrijk vindt bij het invullen van het eigen onderwijs;
- ga je kritisch in gesprek met collega’s over de invulling van het eigen jaarplan;
- analyseer je bestaand of eigen lesmateriaal in functie van doelgerichtheid;
- reflecteer je over de betekenis van het begrip ‘leren’ in het geschiedenisonderwijs.
Doelgroep
Deze nascholing behoort tot de reeks ‘Sleutels tot historisch denken’. Deze reeks nascholingen is gericht op leerkrachten geschiedenis in het secundair onderwijs en studenten uit de lerarenopleiding geschiedenis. Het kan ook interessant zijn voor leerkrachten PAV en MAVO en voor alle andere leerkrachten die werken aan de sleutelcompetenties met betrekking tot historisch bewustzijn.
Begeleiding
Wouter Smets was gedurende tien jaar leraar geschiedenis. Hij doceert nu didactiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is lerarenopleider aan de Karel de Grote hogeschool in Antwerpen. Wouter Smets is tevens co-auteur van de publicatie ‘Sleutels tot historisch denken. Handboek vakdidactiek geschiedenis’.
Praktisch
Cursuscode:
24/GES/054ACursisten die tevens deelnemen aan de namiddagcursus 24/GES/057A 'Historisch denken evalueren', kunnen een gratis lunch aanvragen.
Het handboek vakdidactiek geschiedenis ‘Sleutels tot historisch denken’ (winkelwaarde 35 euro) vormt het cursusmateriaal voor deze nascholing en is inbegrepen in het inschrijvingsgeld.
Indien het boek reeds in je bezit is (of komt), ontvang je een korting.
Jouw bijdrage: 84 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 6 februari 2025 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Reeks ‘Sleutels tot historisch denken’
Hoe laat je je leerlingen inzicht verwerven in historische begrippen? Hoe reflecteer je met je leerlingen over concepten als ‘causaliteit’ of ‘agency’? Welke plaats krijgen historische vragen in je les geschiedenis? Hoe laat je je leerlingen redeneren met en over historische bronnen? Deze en vele andere vragen vormen de leidraad van deze nascholingsreeks ‘Sleutels tot historisch denken’, gebaseerd op het gelijknamige handboek voor vakdidactiek geschiedenis.
Als leerkracht geschiedenis moet je over een rijke vakdidactische kennis beschikken om effectieve lessen te kunnen voorbereiden. Het is daarom van cruciaal belang dat je een goed begrip hebt van wat historisch bewustzijn inhoudt, alsook van de moeilijkheden die leerlingen daar vaak bij ervaren. Een rijk arsenaal aan strategieën en werkvormen is nodig om op een effectieve manier historisch bewustzijn aan te leren.
Deze nascholingsreeks biedt een overzicht van recente inzichten uit het internationale wetenschappelijke vakdidactisch onderzoek en illustreert deze met bruikbare praktijkvoorbeelden.
Andere nascholingen die deel uitmaken van de reeks 'Sleutels tot historisch denken':
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.