Je bent hier:
Het Engelse Tense/Aspect-systeem: if you find the present tense and the past perfect - theorie en praktijk
Het Engelse Tense/Aspect-systeem: if you find the present tense and the past perfect - theorie en praktijk
De verwerving van Tense/Aspect (TA) is een notoire bron van moeilijkheden en frustraties voor vreemdetaalleerders van het Engels (en hun leerkrachten). Tijdens de voormiddagsessie duik je in de theorie en krijg je eerst een korte uiteenzetting over TA in het algemeen, om dan over te gaan naar de voorstelling van een cognitieve benadering van betekenis, waarbij subjectieve elementen zoals perspectief in rekening worden gebracht bij de beschrijving van verschillende gebruiken van TA-constructies. Daarnaast zoom je specifiek in op de moeilijkheden waar je in je lessen tegenaan loopt. In de namiddag krijg je een aantal didactische tips, praktische kaders en oefeningen om het Engelse Tense/Aspect-systeem in de les aan te brengen en in te oefenen.
Programma
In de voormiddag krijg je een bruikbaar theoretisch kader aangereikt dat inzetbaar is in lessen over Tense/Aspect-constructies in het Engels. We peilen naar jouw concrete noden om het kader zo goed mogelijk hierop af te stemmen. We vertrekken vanuit een cognitief geïnspireerde benadering van de betekenis van verschillende gebruiken van Tense/Aspect-constructies in het Engels, met aandacht voor subjectieve elementen die bijdragen aan de keuze van een spreker/schrijver voor een specifiek perspectief op een stand van zaken, zoals uitgedrukt door een bepaalde constructie. Deze benadering gaat in tegen klassieke “silo”-methodes die typisch worden gehanteerd in het Engelse vreemdetalenonderwijs, waarbij verschillende gebruiken van constructies onderbelicht blijven en taalleerders niet voldoende inzicht verwerven in de relaties tussen die gebruiken, en in hoe individuele constructies zich tot elkaar verhouden in een bepaald (temporeel) domein.
Vanuit het theoretische kader maak je in de namiddag de vertaling naar de klaspraktijk. Enerzijds komen een aantal didactische principes aan bod omtrent grammatica-onderwijs in het algemeen en Tense/Aspect in het bijzonder. Anderzijds ga je vooral die didactische principes toepassen in concrete lesactiviteiten die de theoretische inzichten toegankelijk maken voor de leerlingen. Dat gaat zowel over het aanbrengen als het inoefenen. Hierbij gaat ook aandacht naar differentiatie, bv. op vlak van de studierichting, maar ook naar binnenklasdifferentiatie. Tot slot bekijken we ook enkele implicaties op het vlak van de evaluatie. In deze interactieve sessie is er ruimte voor onderlinge uitwisseling en actieve deelname en inbreng (ervaringen, struikelblokken, …).
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- benoem je verbanden tussen verschillende gebruiken van dezelfde T/A-constructie;
- onderscheid je betekenisverschillen tussen T/A-constructies die naar eenzelfde stand van zaken kunnen verwijzen;
- argumenteer je waarom geen enkele T/A-constructie in principe synoniem en dus uitwisselbaar is met een andere constructie;
- illustreer je hoe de betekenis van T/A-constructies niet beperkt is tot aanduidingen van locaties in de tijd maar ook subjectieve elementen omvat, met name van perspectivering;
- beschrijf je gebruiken van T/A-constructies die in eerste instantie door subjectieve/expressieve (bv. emotionele) doeleinden gemotiveerd zijn;
- maak je gebruik van visuele diagrammen of betekenisprofielen om de betekenissen van T/A-constructies en hun onderlinge verbanden te onderscheiden en families van gerelateerde constructies te situeren in een netwerk;
- breng je Tense/Aspect op een toegankelijke manier aan;
- oefen je Tense/Aspect op effectieve manier in;
- differentieer je in je aanpak van het aanbrengen en inoefenen van Tense/Aspect;
- evalueer je Tense/Aspect op een zinvolle manier.
Doelgroep
Leerkrachten Engels in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs
Begeleiding
Frank Brisard is professor Engelse taalkunde in de opleiding Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Antwerpen. Zijn onderwijs spitst zich toe op grammatica, synchrone variatie van het Engels wereldwijd en pragmatiek. Zijn onderzoek richt zich op de analyse van betekenis in verschillende gebruiken van grammaticale constructies (met name Tense/Aspect).
Bruno Leys is docent Engels en vakdidactiek Engels in de lerarenopleiding van Hogeschool Vives, Brugge. Hij is auteur van diverse handboekenreeksen Engels (Breakaway, Takeaway, High Five en Fastbreak), werkte mee in verschillende leerplancommissies en is nascholer en spreker op congressen in binnen- en buitenland.
Astrid De Wit is hoofddocent Taal- en Letterkunde (Engels) aan de Universiteit Antwerpen. Ze doceert onder meer Engelse sociolinguïstiek en Fieldwork in Linguistics op Masterniveau, en English Grammar: The verb phrase aan eerstejaarsstudenten. In haar onderzoek legt ze zich toe op cognitieve benaderingen van grammaticale constructies en de manier waarop we taal kunnen gebruiken om subjectieve evaluaties uit te drukken, en dit vanuit een taalvergelijkend perspectief.
Praktisch
Cursuscode:
24/ENG/040ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Summiere vragenlijst beantwoorden om te peilen naar noden (deze wordt je via mail bezorgd).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 22 november 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.