Zoek een nascholing
Je bent hier:   Herstellen in plaats van (enkel) sanctioneren: een herstelgerichte, duurzame aanpak van conflicten en moeilijk hanteerbaar gedrag

Herstellen in plaats van (enkel) sanctioneren: een herstelgerichte, duurzame aanpak van conflicten en moeilijk hanteerbaar gedrag

Deze nascholing werd in het verleden door CNO aangeboden met de titel Herstelgericht handelen met leerlingen: groeikansen voor de hele school of Een herstelgerichte benadering van probleemgedrag geeft groeikansen aan de leerling, leraar, klas en school.

De gekende aanpak bij probleemgedrag zoals het geven van opmerkingen, verwittigingen, nota’s, verwijdering uit de klas, straf(studie), een contract, schorsing… kan op korte termijn effect hebben. Maar met deze (sanctionerende) aanpak slagen we er echter niet in om de leerlingen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag te laten nemen of inzicht te krijgen in de schade die dit gedrag toebrengt aan anderen (klasgenoten, leerkrachten…). Het is een aanpak die de focus legt op de overtreding, de regels en hieraan verbonden sancties.

Een herstelgerichte school is een luisterende school: de aanpak van probleemgedrag richt zich op de verantwoordelijkheid van de leerling voor eigen gedrag, op al de betrokkenen, zowel overtreder als slachtoffer en op de impact van dit gedrag en de schade die hierdoor wordt toegebracht aan de relaties met klasgenoten, leerkrachten, ouders…

We baseren ons op de theorie van het herstelrecht waarbij de verschillende elementen en methodieken uit een herstelgerichte aanpak aan bod komen. De focus ligt op het oefenen van vaardigheden om herstel te faciliteren en de strategieën die nodig zijn om een proactieve cirkel, herstelgesprek of herstelcirkel te begeleiden.

Programma

Dag 1

  • Theoretische kaders en achtergrond
  • Proactieve cirkel als methodiek (stappenplan + zelf oefenen)
  • Verschil tussen sanctioneren en herstellen
  • Een herstelgesprek voeren (stappenplan + zelf oefenen)

Dag 2

  • Een herstelgerichte grondhouding
  • Verbindende communicatie (bouwstenen + kleine oefeningen)
  • De vier herstelvragen oefenen
  • Methodiek van de OASE-cirkel ervaren
  • Kennismaking met een herstelcirkel

Doelstellingen

De deelnemers kunnen

• de verschillende onderdelen van een herstelgerichte aanpak benoemen;
• het verschil tussen sanctioneren en herstellen begrijpen;
• de principes van een proactieve cirkel toepassen;
• een proactieve cirkel faciliteren;
• een (eenvoudig) herstelgesprek faciliteren;
• de verschillende elementen van een verbindende taal begrijpen.

Doelgroep

Leerlingenbegeleiders, leerkrachten, coördinatoren en andere onderwijsprofessionals uit het basis- en secundair onderwijs die op zoek zijn naar meer verbinding en minder conflicten op school.

Begeleiding

Anouk Vroemans is leraar en leerlingenbegeleider in H. Pius X Antwerpen Bovenbouw, HERGO-moderator en internationaal gecertificeerd trainer verbindende communicatie.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 25/SEB/005A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen. Als syllabus ontvang je het boek Herstelgericht handelen met leerlingen. Groeikansen voor de hele school van M. Beerten en T. Van Waterschoot (winkelwaarde 35 euro).


Jouw bijdrage: 270 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 4 november 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
dinsdag 18 november 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)

Goed om te weten

Wil je je na deze cursus nog meer verdiepen in de herstelcirkel? Dan is deze nascholing iets voor jou: Conflicten en ingrijpende gebeurtenissen aanpakken met een herstelcirkel

Wil je je na deze cursus graag opleiden tot HERGO-moderator? Schrijf je dan snel in voor volgende cursus: Opleiding tot moderator Herstelgericht Groepsoverleg (HERGO)



Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid