Je bent hier:
Help, mijn hoofd ontploft! Over hoe de wereld binnenkomt bij leerlingen met ASS (lager onderwijs)
Help, mijn hoofd ontploft! Over hoe de wereld binnenkomt bij leerlingen met ASS (lager onderwijs)
Het ene moment lijkt hij doof, het andere moment stoort het hem als iemand anders fluistert. Hoe zit dat?
Programma
Mensen met ASS nemen de wereld op een andere manier waar. Zelf beschrijven ze hun ASS vaak als: anders horen, zien, voelen, ruiken… Dit heeft als gevolg dat ze soms overweldigd worden door indrukken. Je leert deze problemen herkennen en je krijgt tips om je klas zo in te richten dat kinderen met ASS – en ook andere kinderen – minder stress ervaren.
Ook op de speelplaats loopt het soms fout: kinderen met ASS worden als ‘stout’ gezien of kruipen weg. Je komt te weten dat een andere manier van waarnemen hiervan vaak de oorzaak is én je neemt de speelplaats van je eigen school kritisch onder de loep.
Ook de andere manier van denken van kinderen met ASS heeft gevolgen voor hun leren. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt duidelijk welke moeilijkheden kinderen met ASS in onze klassen ervaren. Zo kom je te weten waarom details zo belangrijk zijn, op welke manier je een gesprek kan voeren en hoe kinderen met ASS geholpen kunnen worden bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden.
Concrete tips helpen je op weg om jouw klas of school autismevriendelijker te maken.
Dit is een praktische vorming, met duidelijke linken naar je eigen praktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- leg je de link tussen het gedrag van leerlingen met ASS en hun andere manier van waarnemen;
- pas je de omgeving (klas en speelplaats) van leerlingen met ASS aan hun noden aan en dit op zo’n manier dat het de hele klas ten goede komt;
- bied je leerlingen met ASS strategieën aan om te leren omgaan met over- en onderprikkeling;
- start je op een autismevriendelijke manier een gesprek op met kinderen met ASS.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, ondersteuners, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren uit het (buitengewoon) lager onderwijs
Begeleiding
Els Smekens is leerkracht en behaalde een BanaBa-diploma buitengewoon onderwijs en een master ‘Special educational needs ASS’. Ze was jarenlang opleider bij het Opleidingscentrum Autisme en bij de master SEN ASS. Ze heeft ervaring in het buitengewoon onderwijs en in GON-begeleiding. Momenteel werkt ze als ondersteuner voor het ondersteuningsnetwerk Oost-Brabant. Els leeft en werkt al 30 jaar met mensen met ASS.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/160ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 21 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Vind je dit een boeiend en leerrijk thema of onderwerp, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in deze nascholing:
'ADHD: hoe voelt het en wat werkt?'
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.