Je bent hier:
Groene vingers: experimenteren met STEM-activiteiten over de plantenwereld
Groene vingers: experimenteren met STEM-activiteiten over de plantenwereld
Met het thema 'Groene Vingers' laat je kinderen experimenteren met STEM-activiteiten over de plantenwereld. De experimenten zijn telkens ervaringsgericht, op een wetenschappelijk correcte manier opgebouwd en in modules verdeeld rond de basisbehoeftes, de superkrachten, de geologie en de chemie van de plant.
Programma
Door voor planten te zorgen, leren kinderen zorgzaam en verantwoordelijk om te gaan met levende zaken en de natuur. Ze leren dat ook planten behoeftes hebben en ontdekken oorzaak- en gevolgrelaties, bv. dat planten zonder water afsterven. Bovendien zijn ze trots wanneer ze op het einde van het experiment hun plantjes kunnen oogsten en letterlijk kunnen proeven van het resultaat!
Deze nascholing voor leerkrachten van de lagere school is de ideale introductie om zelfzeker met de inspiratiebundel Groene Vingers aan de slag te gaan in de klas. We starten de nascholing met een discussie over STEM, waarbij vragen als 'Wat is STEM?' en 'Wat zijn kenmerken van goed STEM-onderwijs?' worden beantwoord. Vanuit het verhaal 'Stef heeft groene vingers' focussen we daarna op ervaringsgerichte en wetenschappelijk correcte experimenten. In verschillende modules verkennen we de basisbehoeftes, de superkrachten, de geologie en de chemie van de plant. Het thema 'groene vingers en planten' speelt in op de leefwereld van het kind en sluit aan bij de leerdoelen in de lagere school.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- benoem je de vier pijlers van kwaliteitsvol STEM-onderwijs;
- pas je de cyclus van onderzoekend leren toe in het STEM-project 'Groene vingers';
- pas je de cyclus van ontwerpend leren toe in het STEM-project 'Groene vingers'.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs
Begeleiding
Lara Schallenbergh is educatief medewerker bij Brightlab. Brightlab is het STEM-onderwijslabo van RVO-Society. Brightlab stoomt jongeren klaar voor de uitdagingen van de 21ste eeuw met stimulerend, krachtig en innoverend STEM-onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
22/LAG/121ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 4 mei 2023 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.