Gezocht: weerman of weervrouw! - AFGELAST
Onze jongeren zijn merkwaardig genoeg best wel geïnteresseerd in het weerbericht. Vanuit die invalshoek kan je als leerkracht hen de technieken en vaardigheden van ons weer verklaren. Elke les start je met het actuele weerbericht. Chronologisch met de leerplandoelen wordt de link gelegd met elke leerinhoud. Nadat je de beginsituatie van de klas achterhaald hebt, kan je hen tal van oefeningen op maat voorleggen.
De leerlingen kunnen op het einde van een lessenreeks zelf voor weerman/weervrouw spelen en zijn verwonderd over hun competenties en inschattingsvermogen.
Programma
We overlopen elk leerplandoel over 'Weer en klimaat' en toetsen dit aan een fragment uit het actuele weerbericht.
De deelnemers worden uitgedaagd om de opgegeven oefeningen op te lossen met het beschikbare didactische materiaal: satellietbeelden, weerkaarten, atlas. Alle oefeningen zijn gegroepeerd per item van het weer: atmosfeer, temperatuur, luchtvochtigheid, wolkenvorming, luchtdruk, fronten.
Alle oefeningen zijn gedifferentieerd naar moeilijkheidsgraad om élke leerling trachten op te tillen naar een hoger niveau.
Doelstellingen
- Je kan een weerbericht interpreteren en aantrekkelijk maken voor de leerlingen.
- Je kan leerlingen uitdagen met oefeningen op maat.
- Je bent na deze nascholing in staat om aan je leerlingen te beloven dat zij ook een weersvoorspelling correct kunnen presenteren.
Doelgroep
Leerkrachten aardrijskunde 3de graad aso, kso en tso.
Begeleiding
Steve Coeimans, leerkracht aardrijkskunde in het Sint Dimpna Geel College.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Gelieve een atlas te voorzien.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.