Je bent hier:
Geef jonge kinderen goesting in leren door een growth mindset
Geef jonge kinderen goesting in leren door een growth mindset
Kinderen met een op groei gerichte mindset zoeken de uitdaging op en genieten van blijven groeien en leren. Je kan zo een mindset al bij peuters en kleuters onderscheiden en ondersteunen, maar … Hoe doe je dat bij jonge kinderen? In deze nascholing leer je hoe je vanuit eenvoudige pedagogische handelingen een op groei gerichte mindset kan bevorderen. Je leert hoe je de valkuilen in dat proces kan vermijden. En je maakt mee de concrete toepassing naar het inrichten van wiskunde-activiteiten die ruimte maken voor een op groei gerichte mindset.
Programma
In de nascholing werken we vanuit het onderzoek van Carol Dweck en Jo Boaler. We onderbouwen de oefeningen en werkvormen vanuit stukjes theorie en bouwen van daaruit weer bruggen naar je eigen praktijk.
- Wat is een op groei gerichte mindset? Hoe werkt een op groei gerichte mindset in het leren van kinderen? Waarom en in welke mate kan en wil je een op groei gerichte mindset nastreven?
- Welke valkuilen wil je vermijden? Veel voorkomende misverstanden en een rechtzetting daarbij.
- Hoe werk je concreet aan een op groei gerichte mindset bij jonge kinderen? Principes en concrete voorbeelden.
- Wat communiceer je naar ouders?
- Een op groei gerichte mindset in wiskunde kan je aanzetten vanuit een open creatieve aanpak.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing
- herken je een op groei gerichte mindset;
- ondersteun je een op groei gerichte mindset bij jonge kinderen;
- onderken en voorkom je de valkuilen in het werken aan een op groei gerichte mindset;
- bevorder je vanuit eenvoudige pedagogische handelingen en werkvormen een op groei gerichte mindset.
Doelgroep
Deze nascholing is bestemd voor leerkrachten kleuteronderwijs en eerste graad lager onderwijs. Ook zorgleerkrachten zijn welkom.
Begeleiding
Hilde Stroobants is lector in de lerarenopleiding Kleuteronderwijs aan UCLL. Zowel in haar onderzoekswerk als in haar lessen spitst ze zich vooral toe op leerprocessen en hoe je die kan ondersteunen en stimuleren. Werken aan een op groei gerichte mindset vond op veel scholen al ingang in de lagere school. Ook in het kleuteronderwijs biedt het een meerwaarde voor het leren en de ontwikkeling van jonge kinderen.
Praktisch
Cursuscode:
25/BAS/136ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 26 mei 2026 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Vind je dit een boeiend en leerrijk thema of onderwerp, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in:
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.