Je bent hier:
Fotosynthese en respiratie onderzoeken met de BBC micro:bit en TI-Nspire
Fotosynthese en respiratie onderzoeken met de BBC micro:bit en TI-Nspire
Met een CO2-sensor kan heel gemakkelijk de verandering van CO2 gemeten worden in een afgesloten omgeving. Op deze manier kan bij planten vastgesteld worden dat ze aan fotosynthese doen, maar ook dat ze respireren. In de tweede graad leggen de leerlingen het verband tussen de materie- en energiestromen in een ecosysteem en in de derde graad komt fotosynthese en respiratie weer aan bod.
Programma
Na het volgen van deze nascholing sla je met je leerlingen een meer onderzoekende weg in. Welke bladgroenten (spinazie, veldsla…) leveren het beste resultaat op? Speelt de lichtkleur een rol? Door te werken aan de onderzoekscompetenties worden een aantal STEM-doelen behaald.
In deze workshop leer je twee verschillende toestellen kennen om dit practicum uit te voeren. De toestellen werken eenvoudig en worden eerst met een simpele introductie uitgelegd. Hierna worden beide practica toegelicht. Bij het uitvoeren van het practicum met een micro:bit en CO2-sensor ligt de focus voornamelijk op het programmeren van de sensor. Bij het uitvoeren met de TI-Nspire met een Vernier CO2-sensor kan er meer gefocust worden op de onderzoekscompetenties van de leerlingen.
Aan dit project kunnen zowel biologie- als STEM-doelen gekoppeld worden, alsook onderzoekscompetenties en computational thinking.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- illustreer je fotosynthese en respiratie bij spinazieblaadjes;
- onderzoek je fotosynthese en respiratie van spinazieblaadjes onder verschillende condities;
- bedien je sensoren met de TI-Nspire en/of BBC micro:bit;
- analyseer je de datagegevens van de CO2-meting;
- observeer je de onderzoekscompententies en programmeervaardigheden van je leerlingen.
Doelgroep
Leerkrachten wetenschappen in de 2de of 3de graad secundair onderwijs
Begeleiding
Evelyn Blocken en Ann-Kathrin Coenen zijn leerkrachten wetenschappen in het Agnetencollege te Peer. Voor deze nascholing werken ze samen met ‘Teachers Teaching with Technology’, T3 Benelux.
Praktisch
Cursuscode:
24/BIO/029ASyllabus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 14 november 2024 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.