Je bent hier:
Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk op jouw school
Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk op jouw school
Evalueren blijft wellicht één van de meest complexe thema’s in onderwijs. Omdat het leren van leerlingen het ultieme doel is van elke onderwijspraktijk, is net het oordelen over de leervorderingen en leerprestaties van leerlingen geen sinecure. Evaluatie als begin- en eindpunt opnemen in het didactisch proces van waaruit je je onderwijsactiviteiten om het leren van leerlingen te stimuleren en te ondersteunen opzet, vormt de essentie van formatief handelen. Tijdens dit traject bekijk je wat inzetten op een formatieve lespraktijk concreet betekent, zowel op klasniveau als op schoolniveau. Je krijgt inzicht in het belang van het verduidelijken en delen van leerdoelen, het zichtbaar maken van leerresultaten, het geven van feedback en het activeren van leerlingen als leerbron voor elkaar en als eigenaar van het eigen leerproces. Voortbouwend op deze inzichten ga je als leraar nadien aan de slag om bestaand materiaal om te zetten in een formatieve lespraktijk.
Programma
GEZAMENLIJKE STARTDAGEN (2 dagen) – Leraren en leidinggevenden (14 en 24 maart 2025)
Dezelfde taal spreken en dezelfde invulling geven aan begrippen in het kader van formatief handelen is van groot belang om binnen jouw klas en school tot een daadwerkelijke verandering te komen. Leidinggevenden en leraren volgen daarom ook samen deze inleidende dagen. De eerste focus ligt op begripsverheldering met betrekking tot alles wat gelinkt wordt aan evalueren en beoordelen. Daarna zoom je in op de relatie tussen leren, onderwijzen en evalueren. Je bekijkt wat het ontwerpen van een formatieve lespraktijk inhoudt en maakt kennis met de vijf sporen waarmee elke school en leraar vorm kan geven aan formatief handelen.
CURSUSDAGEN (1,5 dag) – Klaspraktijk - Leraren (5 en 26 mei 2025)
Met de inzichten uit de gezamenlijke startdagen ga je nu concreet aan de slag om een formatieve lespraktijk te ontwerpen. Je vertrekt vanuit bestaand lesmateriaal. Dit kan zowel zelf uitgewerkt materiaal zijn of materiaal dat je uit een handboek haalt. Je ontdekt welke stappen je als leerkracht kan zetten binnen het proces van formatief handelen en hoe je dit ontwerp kan toepassen in je eigen lespraktijk. Daarnaast ontdek je welke digitale tools je kan gebruiken om formatief handelen te faciliteren in je klas.
Op de terugkomdag koppel je terug over de implementatie van je eigen ontworpen proces van formatief handelen. Je verkent verder hoe feedback past binnen het proces van formatief handelen en hoe je een feedbackproces kan vormgeven zodat leerlingen effectief aan de slag gaan met feedback, zowel met jouw feedback als met de peerfeedback en de zelffeedback. Je ontdekt welke digitale tools je kunnen ondersteunen om dit feedbackproces te faciliteren in jouw klas.
Doelstellingen
Na het volgen van dit traject:
- vul je begrippen rond evaluatie en meer in het bijzonder rond formatief handelen correct in;
- heb je inzicht in de relatie tussen leren – onderwijzen – evalueren;
- krijg je op beleidsniveau op basis van de verkregen input zicht op het waarom, hoe en wat voor de eigen schoolcontext met betrekking tot formatief handelen;
- heb je op lerarenniveau voldoende tools om je lessen volgens de principes van formatief handelen te ontwerpen;
- doorprik je enkele mythes rond evaluatie en meer in het bijzonder rond formatief handelen;
- weet je wat het ontwerpen van een formatieve lespraktijk inhoudt;
- ken je de vijf sporen waarmee elke school en leerkracht vorm kan geven aan formatief handelen;
- zet je bestaand materiaal om in een formatieve lespraktijk;
- zet je feedback effectief in in je lespraktijk;
- geef je groeigerichte feedback;
- stimuleer je zelfregulerend leren;
- zet je digitale tools in ter ondersteuning om je leerlingen feedback te geven die werkt en hen helpt in hun groei.
Doelgroep
Leidinggevenden en leraren uit het secundair onderwijs.
We verwachten dat elke school minstens één leidinggevende (iemand met mandaat) en één leraar afvaardigt. Het is uiteraard ook mogelijk om met meerdere leidinggevenden en meerdere leraren in te schrijven. De leidinggevende volgt de twee eerste dagen, de leraar het ganse traject.
Begeleiding
Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingenbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring. Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar.
Els Putzeys is leerlingenbegeleidster en leercoach in een secundaire school, gelegen in een grootstedelijke context. Daarnaast werkt ze als docent bij de Hogeschool Fontys in Nederland als gedragsspecialiste. In de masteropleiding Educational Needs verzorgt ze o.a. de gedragsmodules.
Eva Lafosse was jarenlang leerkracht Nederlands en Duits en beleidsmedewerker op ZAVO Secundair in Zaventem. In ZAVO wordt al meer dan tien jaar gefocust op groeigerichte evaluatie waarbij feedback centraal staat. Sinds september is Eva domeindirecteur Maatschappij en welzijn.
Praktisch
Deze cursus loopt over 4 dagen.
Cursuscode:
24/OND/182ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Hoe inschrijven?
Je kan enkel inschrijven als tandem (leidinggevende/leraar). Slechts één persoon schrijft zich in en vermeldt in het opmerkingenveld de naam van de collega die dit traject mee gaat volgen. Ook als je inschrijft met meer dan twee personen, volg je deze procedure. Heb je bijkomende vragen of is de procedure niet helemaal duidelijk, aarzel dan niet contact op te nemen met Karolien Geukens (karolien.geukens@uantwerpen.be).
Per deelnemend duo bedraagt de deelnameprijs van dit traject € 600.
Jouw bijdrage: 600 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 14 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
maandag 24 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
maandag 5 mei 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
maandag 26 mei 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.