Je bent hier:
Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk in jouw taalles
Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk in jouw taalles
Hoe kan jij als taalleerkracht formatieve evaluatie inzetten als een krachtig leerinstrument? In deze praktische sessie ontwerp je zelf een formatieve lespraktijk die onmiddellijk inzetbaar is in je eigen taalles. Je kijkt met een ‘formatieve’ bril naar je materiaal en exploreert hoe je het evaluatieproces niet enkel aan het einde, maar ook tijdens het leerproces bewust en strategisch kan inzetten om het leren van je leerlingen te versterken. Je werkt aan je eigen materiaal, zodat je aan het einde van de sessie lesmateriaal hebt dat je meteen kan uittesten in je eigen taallessen.
Programma
Na een korte herhaling van de principes van formatief handelen, ga je zelf concreet aan de slag om een formatieve lespraktijk te ontwerpen. Je vertrekt vanuit bestaand lesmateriaal. Dit kan zowel zelf uitgewerkt materiaal zijn of materiaal dat je uit een handboek haalt. Je ontdekt welke stappen je als taalleerkracht kan zetten binnen het proces van formatief handelen en hoe je dit ontwerp kan toepassen in je eigen lespraktijk. Daarnaast ontdek je welke digitale tools je kan gebruiken om formatief handelen te faciliteren in je klas.
Je werkt aan je eigen materiaal en laat je daarbij inspireren door de andere deelnemers die als feedbackgevers, inspiratiebron en kritische vriend kunnen optreden. Op het einde van de sessie heb je lesmateriaal dat je meteen kan uittesten in je eigen taallessen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kan je de principes van formatief handelen concreet vertalen naar je eigen lespraktijk;
- kijk je kritisch vanuit het formatieve kader naar je materiaal;
- ontwikkel je materiaal dat onmiddellijk inzetbaar is binnen het proces van formatief handelen;
- beschik je over enkele digitale tools die formatief handelen faciliteren.
Doelgroep
Je bent een leraar talen en hebt voorkennis van de principes van formatief handelen. Ofwel volgde je de sessie Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk op jouw school, ofwel heb je zelf uit andere nascholingen voldoende achtergrondkennis.
Begeleiding
Kaat Rykaert heeft sinds 2008 ervaring als leerkracht Nederlands. Momenteel werkt ze als pedagogisch begeleider Nederlands voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen en als praktijklector vakdidactiek Nederlands voor de Antwerp School of Education (UAntwerpen). Daarnaast houdt ze zich bezig met pedagogisch ICT-beleid, digitale didactiek en de ontwikkelingen van AI binnen onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
25/TAL/072ACursusmateriaal en lunch inbegepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met lader. Eigen lesmateriaal (mag ook digitaal).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 11 maart 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Wil je je diepgaand onderdompelen in het algemene kader van formatief handelen of is dit nog geheel nieuw voor jou? Dan raden we je aan om eerst deze nascholing Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk op jouw school te volgen alvorens in bovenstaande sessie de vertaalslag naar je lesmateriaal en vak te maken.
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.