Je bent hier:
Faalangst in het s.o. (herhaling 1)
Faalangst in het s.o. (herhaling 1)
Bang om te mislukken, bang om niet aan de verwachtingen te voldoen die ouders, leerkrachten of de jongere zelf vooropstellen. Faalangst kent iedereen: je voelt het in situaties waarin je een prestatie moet leveren die anderen beoordelen. Het wordt een probleem als het je overspoelt en ontwricht.
Aandacht besteden aan faalangst op school is meer dan de aanwezigheid van een coach of faalangsttrainingen. Tijdens elke les kan indirect gewerkt worden rond deze vorm van angst. Aanpak van faalangst begint IN de les: wat heeft deze jongere nodig? Hoe vermijd je dat een jongere leert om hulpeloos te reageren? Hoe kan je het verschil tussen faalangst en gezonde taakspanning benaderen? Hier zetten we de bril van het handelingsgericht werken op. Ook de minder faalangstige leerling haalt hier voordeel uit.
Van de deelnemers wordt verwacht op een interactieve manier het aangebrachte kader aan hun klas/schoolrealiteit te koppelen. Concrete cases kunnen besproken worden als toets van wat aangebracht wordt.
Programma
- Wat is faalangst? Soorten, kenmerken en oorzaken.
- Hoe komt faalangst tot uiting: welke signalen geven faalangstige leerlingen?
- Hoe kan ik de behoeften van jongeren motiverend aanspreken?
- Wat kan ik als leerkracht doen om faalangst te reduceren? Hoe kan ik faalangst preventief aanpakken in de les? Vakoverschrijdende tips en suggesties vanuit een brede basiszorg.
- Hoe kan ik mijn leerling het gevoel van controle teruggeven?
- Hoe zorg ik voor informatiedoorstroming i.v.m. faalangst op school?
- Handelingsgericht kijken naar faalangst.
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen inzicht in de soorten en oorzaken van faalangst;
- kunnen vanuit een handelingsgericht kader omgaan met faalangst;
- krijgen inzicht in de denkpatronen die aan de basis van verandering kunnen liggen;
- kunnen een aantal vaardigheden en technieken, werkvormen bedenken om vanuit een brede basiszorg voor alle leerlingen preventief rond faalangst te werken in de klas.
Doelgroep
Alle leerkrachten secundair onderwijs, (zorg)coördinatoren en leerlingenbegeleiders.
Begeleiding
Ann Geentjens, klinisch psychologe, voormalig leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, voormalig leerlingenbegeleider, educatieve medewerker CNO.
Praktisch
Cursuscode:
24/SEB/011BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 18 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.