Je bent hier:
'Ervaren' als didactisch instrument voor gelijke kansen: over verschillen in prikkelverwerking, executieve functies en achtergrond
'Ervaren' als didactisch instrument voor gelijke kansen: over verschillen in prikkelverwerking, executieve functies en achtergrond
In onze superdiverse klassen stellen we het bevorderen van gelijke kansen voorop, maar dat blijkt geen gemakkelijke opgave. Leerlingen vertrekken vanuit heel verschillende beginsituaties met soms heel brede, maar vaak ook heel beperkte referentiekaders. Door 'ervaren' als didactisch instrument in te zetten, bouw je voorkennis samen op. Zodoende benut je de wijsheid van de groep en geef je tegelijk aandacht aan verschillen in achtergrond, prikkelverwerking en executieve functies. Voor een versterkte brede basiszorg met kansen voor iedereen.
Programma
We vertrekken vanuit een theoretisch kader, waarbij we de brug maken tussen ervaringen en theorie om vervolgens te reflecteren op de eigen praktijk. We gaan interactief aan de slag en zorgen ervoor dat je met concrete tips en handvaten naar je eigen schoolcontext kan vertrekken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ken je de meerwaarde van voorkennis samen opbouwen;
- ben je bewust van de impact op prikkelverwerking op executieve functies;
- ondersteun en versterk je executieve functies op een geïntegreerde manier;
- vertaal je begrippen zoals 'spaced repetition' naar jouw lescontext;
- reflecteer je op de multiperspectiviteit en breedheid van jouw lesinhouden;
- denk je als beleidsmaker na over hoe je ervaren geïntegreerd kan vormgeven op schoolniveau.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerondersteuners, beleidsondersteuners en andere onderwijsprofessionals uit het secundair en buitengewoon secundair onderwijs.
Begeleiding
Debbie Van Luchem begeleidt en ondersteunt hogescholen en universiteiten in het realiseren van inclusief hoger onderwijs vanuit het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs. Als ergotherapeut en Master of Education in Diversity zet ze via vorming en coaching in op het versterken van de brede basiszorg in superdiverse contexten.
Praktisch
Cursuscode:
24/LZG/071ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng gerust mee: een concrete vraag/complexe situatie m.b.t. ervaren die je graag beantwoord wil zien.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 26 februari 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.