Je bent hier:
Erfgoed en geschiedenisonderwijs integreren (Reeks: Sleutels tot historisch denken)
Erfgoed en geschiedenisonderwijs integreren (Reeks: Sleutels tot historisch denken)
Erfgoed is een dankbare bron voor geschiedenisonderwijs. Welke concrete mogelijkheden biedt erfgoed om historisch denken bij leerlingen te ontwikkelen? En hoeft dat steeds binnen de klas te gebeuren? In deze nascholing neemt de lesgever je mee in het verhaal van erfgoed en in de kansen die het biedt. Ook krijg je concrete voorbeelden en handvaten aangereikt om erfgoed in je lessen te verwerken.
Deze nascholing maakt deel uit van de reeks ‘Sleutels tot historisch denken’ (zie hieronder) over historisch denken en historisch bewustzijn.
Programma
In deze nascholing krijg je een korte introductie in de concepten en in de relatie tussen erfgoed en geschiedenis. Daarna maak je kennis met concrete praktijkvoorbeelden doorspekt met tips en trics uit de lespraktijk. Zo ontdek je hoe je in de buurt erfgoed van leerlingen en voor leerlingen kan opmerken en hoe je dit kan integreren in je lessen. Je wordt je bewust van wat erfgoed is en hoe het te koppelen aan de leefwereld van jezelf en van je leerlingen. Op die manier verhoog je het historisch denken van je leerlingen en hun betrokkenheid bij het lesgebeuren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je een grondig inzicht in wat erfgoed inhoudt
- onderscheid je de verschillende vormen van erfgoed
- integreer je erfgoed in het historisch leren denken van je leerlingen
- betrek je de leer- en leefomgeving van je leerlingen in je lessen
- maak je je leerlingen bewust van de relatie tussen verleden, heden en toekomst aan de hand van erfgoed
Doelgroep
Deze nascholing behoort tot de reeks ‘Sleutels tot historisch denken’. Deze reeks nascholingen is gericht op leerkrachten geschiedenis in het secundair onderwijs en studenten uit de lerarenopleiding geschiedenis. Het kan ook interessant zijn voor leerkrachten PAV en MAVO en voor alle andere leerkrachten die werken aan de sleutelcompetenties met betrekking tot historisch bewustzijn.
Begeleiding
Joris Van Doorsselaere is leraar geschiedenis en cultuurwetenschappen. Daarnaast werkt hij als assistent en onderzoeker aan de vakgroep geschiedenis en de educatieve masteropleiding cultuurwetenschappen van de Universiteit Gent. Joris Van Doorsselaere is tevens co-auteur van de publicatie ‘Sleutels tot historisch denken. Handboek vakdidactiek geschiedenis’
Vicky Colman werkte als leerkracht geschiedenis in de dubbele en arbeidsfinaliteit, en ontwikkelde projecten rond herinneringseducatie en cultureel erfgoed. Sinds 2015 doceert ze vakinhoud en vakdidactiek geschiedenis aan de AP Hogeschool. Ook droeg ze als onderzoeker bij aan het erfgoedproject ‘1000 spiegels’ in samenwerking met Erfgoedlab Antwerpen.
Praktisch
Cursuscode:
24/GES/056ACursisten die tevens deelnemen aan de namiddagcursus 24/GES/055A 'Het contextualiseren en beargumenteren versterken', kunnen een gratis lunch aanvragen.
Het handboek vakdidactiek geschiedenis ‘Sleutels tot historisch denken’ (winkelwaarde 35 euro) vormt het cursusmateriaal voor deze nascholing en is inbegrepen in het inschrijvingsgeld.
Indien het boek reeds in je bezit is (of komt), ontvang je een korting.
Jouw bijdrage: 84 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 23 april 2025 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Reeks ‘Sleutels tot historisch denken’
Hoe laat je je leerlingen inzicht verwerven in historische begrippen? Hoe reflecteer je met je leerlingen over concepten als ‘causaliteit’ of ‘agency’? Welke plaats krijgen historische vragen in je les geschiedenis? Hoe laat je je leerlingen redeneren met en over historische bronnen? Deze en vele andere vragen vormen de leidraad van deze nascholingsreeks ‘Sleutels tot historisch denken’, gebaseerd op het gelijknamige handboek voor vakdidactiek geschiedenis.
Als leerkracht geschiedenis moet je over een rijke vakdidactische kennis beschikken om effectieve lessen te kunnen voorbereiden. Het is daarom van cruciaal belang dat je een goed begrip hebt van wat historisch bewustzijn inhoudt, alsook van de moeilijkheden die leerlingen daar vaak bij ervaren. Een rijk arsenaal aan strategieën en werkvormen is nodig om op een effectieve manier historisch bewustzijn aan te leren.
Deze nascholingsreeks biedt een overzicht van recente inzichten uit het internationale wetenschappelijke vakdidactisch onderzoek en illustreert deze met bruikbare praktijkvoorbeelden.
Andere nascholingen die deel uitmaken van de reeks 'Sleutels tot historisch denken':
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.