Je bent hier:
Emotionele intelligentie als hefboom voor leerbaarheid: welbevinden én hogere leerprestaties hand in hand
Emotionele intelligentie als hefboom voor leerbaarheid: welbevinden én hogere leerprestaties hand in hand
Wanneer leerlingen zich niet goed voelen en stress en emoties de overmacht nemen, vergt dit veel van hun mentale capaciteit en staat dit het leren in de weg. Om nieuwe informatie optimaal te kunnen opnemen en toepassen, moeten leerlingen een goede balans kunnen houden in hun spanningsniveau. Jij kan hieraan bijdragen door hen te helpen om hun emotionele intelligentie te ontwikkelen.
Programma
In deze nascholing krijg je handvaten om leerlingen hun emoties te leren herkennen en reguleren, hun zelfkennis te verhogen en ze veerkrachtiger te maken. Leer hoe taal en woordenschat hierin een rol kunnen spelen en hoe emotionele intelligentie een gelijkmaker kan zijn voor kansarme kinderen. Met inzichten uit het traumasensitief werken en met aandacht voor ouderbetrokkenheid draag jij zo bij aan leerlingen die opnieuw tot leren kunnen komen.
Een combinatie van wetenschappelijke kaders, inlevingscontext en praktijkvoorbeelden komen op een interactieve manier aan bod.
Er is specifiek aandacht voor leerlingen uit kansarme contexten, met taalachterstand en met traumatische ervaringen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- pas je handvaten uit het traumasensitief werken en mindfulness toe om leerlingen weer leerbaar te maken;
- pas je technieken toe om de emotionele intelligentie en veerkracht van leerlingen te verhogen;
- heb je inzicht in de dynamieken die ervoor zorgen dat leerlingen geen mentale ruimte hebben om tot leren te komen;
- kan je met leerlingen en ouders in gesprek gaan over het bewaken van het spanningsniveau;
- kan je via het versterken van de woordenschat kansarme leerlingen een taal geven om hun emoties te begrijpen en uiten met zicht op gelijke onderwijskansen;
- kan je collega’s sensibiliseren en coachen om hun lespraktijk aan te passen met zicht op gelijkere onderwijskansen.
Doelgroep
Onderwijsprofessionals uit de derde graad basisonderwijs en het secundair onderwijs die in willen zetten op gelijke onderwijskansen en de ruimte hebben leerlingen op individueel niveau te begeleiden
Begeleiding
Ayse Cetin is sinds 2005 leerkracht in een wereldklas en heeft zich verdiept in traumasensitief werken en mindfulness. Als onderwijsprofessional, maar ook als ervaringsdeskundige, opgegroeid in twee verschillende referentiekaders, weet ze alles over de impact van culturele kaders en emoties. Ze geeft dan ook regelmatig advies op vlak van ouderbetrokkenheid, taaltrajecten en cultuursensitief werken.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
25/LZG/074ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 26 september 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
vrijdag 17 oktober 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.