Je bent hier:
Effectief en doelgericht inspelen op verschillen tussen je leerlingen: binnenklasdifferentiatie in de praktijk
Effectief en doelgericht inspelen op verschillen tussen je leerlingen: binnenklasdifferentiatie in de praktijk
Verschillen tussen leerlingen nemen almaar toe. Hiermee recht evenredig neemt de druk om hierop in te spelen eveneens almaar toe. In deze vorming ga je op een pragmatische manier aan de slag met differentiatie. Je leert verschillende haalbare werkvormen kennen en bekijkt hoe dit jou kan helpen om een betere leraar voor je leerlingen te worden. Je gaat met de input in je eigen lessen aan de slag en reflecteert samen met de andere cursisten op je ervaringen.
Programma
In deze nascholing onderzoek je eerst welke verschillen tussen leerlingen in jouw klas het meest relevant zijn, en dus op basis waarvan jij zelf wil differentiëren. Je verkent verschillende haalbare en toegankelijke vormen van differentiëren en weegt daarbij telkens voor- en nadelen af. Je besteedt met name aandacht aan gedifferentieerde instructie, coöperatieve leerstrategieën en scaffolding. Er is ruim aandacht om na te gaan hoe deze werkvormen in jouw praktijk ingezet kunnen worden: je onderzoekt welke praktische afspraken je maakt met je leerlingen om hen geconcentreerd en gemotiveerd te houden. Tussen de twee cursusdagen in test je wat besproken werd in je eigen praktijk uit, waardoor we een volgende sessie kunnen reflecteren op deze ervaringen. Op dag twee is er ook ruimte om na te denken over de implicatie van differentiatie op je evaluatiepraktijk: is er ruimte voor verdiepingsleerstof, en moet die dan ook door iedereen gekend zijn of getoetst worden?
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kan je zelf oordelen welke soort differentiatie voor jouw lessen en leerlingen het meest relevant is;
- kan je inschatten hoe je werkvormen zoals gedifferentieerde instructie, coöperatieve leerstrategieën en scaffolding inzet om jouw klaspraktijk effectiever te maken;
- kan je heldere werkafspraken maken met leerlingen om hen gemotiveerd en geconcentreerd te houden tijdens momenten van differentiatie;
- kan je inschatten welke de implicaties van differentiatie op je toetsen en evaluatie zijn, en hierin een gemotiveerde keuze maken.
Doelgroep
Leraren secundair onderwijs, focus op algemene vakken
Begeleiding
Wouter Smets was 10 jaar leraar in het secundair onderwijs. Hij is nu lerarenopleider aan de Karel de Grote hogeschool.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
23/OND/149ACursusmateriaal en lunch inbegrepen, inclusief handboek 'Slim differentiëren, Praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten' van Wouter Smets (winkelwaarde: 21,00 €).
Jouw bijdrage: 262 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 19 januari 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
vrijdag 8 maart 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.