Je bent hier:
Effectief en creatief lesgeven: maximale leerwinst en actieve betrokkenheid
Effectief en creatief lesgeven: maximale leerwinst en actieve betrokkenheid
Hoe leren kinderen écht? En hoe geef je les op een manier die blijft hangen? In deze nascholing duik je in de essentie van goed lesgeven: wat werkt, wat zegt onderzoek en hoe vertaal je dat naar je dagelijkse praktijk in het lager onderwijs? Verwacht geen kant-en-klare recepten, maar inzichten, inspiratie en tools die jou helpen om je didactisch vakmanschap aan te scherpen.
Programma
Inhoudelijk komen volgende zaken aan bod:
- Wat betekent ‘effectief leren’ in het lager onderwijs?
- Hoe bouw je een krachtige les op waarin leerlingen maximaal betrokken én aan het leren zijn?
- Hoe zet je instructie, verwerking en feedback strategisch in voor maximale leerwinst?
- Welke plaats heeft differentiatie in een effectieve les?
Tijdens deze nascholing maak je kennis met bewezen principes uit de onderwijswetenschap (zoals EDI, formatief handelen, het werkgeheugen, instructieprincipes) en vertaal je die naar jouw eigen lespraktijk.
We hanteren een variatie aan werkvormen:
- presentatie met inzichten uit onderzoek naar effectieve klaspraktijken;
- analyse van bestaande lessen aan de hand van kijkwijzers;
- reflectie op de eigen lespraktijk: wat doe je al, wat kan sterker?
- uitwisseling van ideeën en aanpakken met andere deelnemers;
- praktijkgerichte opdrachten en tips om direct toe te passen in je klas;
- voldoende ruimte voor vragen en interactie.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- begrijp je de belangrijkste principes van effectief leren en weet je hoe ze werken in het brein van je leerlingen;
- pas je deze inzichten toe in je eigen lesopbouw, instructie, inoefening en evaluatie;
- herken je valkuilen en misverstanden rond actieve werkvormen, differentiatie en instructie;
- beschik je over een repertoire aan didactische strategieën die je kan inzetten in elke les.
Doelgroep
Deze nascholing is gericht op:
- leerkrachten lager onderwijs die hun lespraktijk willen versterken op basis van wat werkt;
- zorgleerkrachten of ondersteuners die effectief willen aansluiten bij instructie en verwerking;
- schoolteams of coördinatoren die een gedeeld didactisch kader willen uitbouwen.
Begeleiding
Esther Gheyssens is doctor in de pedagogische wetenschappen en auteur van nationale en internationale artikels en enkele veelgelezen onderwijsboeken zoals Binnenklasdifferentiatie in de praktijk en Kleuters en Leren. Esther is gespecialiseerd in didactiek. Ze spendeert haar tijd in hoofdzaak op scholen waar ze leerkrachten ondersteunt in het versterken van de didactische processen. Esther is ook docent op Odisee Hogeschool en gastprofessor aan de UGent.
Praktisch
Cursuscode:
25/LAG/213ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een laptop en koptelefoon/oortjes
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 27 november 2025 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.