Je bent hier:
Een transitie naar een duurzame wereld volgens het Donutmodel. Hoe aan de slag gaan met nieuwe concepten, modellen en theorieën uit het leerplan aardrijkskunde (KOV)?
Een transitie naar een duurzame wereld volgens het Donutmodel. Hoe aan de slag gaan met nieuwe concepten, modellen en theorieën uit het leerplan aardrijkskunde (KOV)?
Het systeem aarde en de invloed van de mens hierop zijn een belangrijk uitgangspunt van de nieuwe leerplannen aardrijkskunde voor het Katholiek Onderwijs. Er kan niet meer voorbijgegaan worden aan de huidige klimaatverandering als gevolg van wereldwijde demografische en economische processen. Daarom is het belangrijk dat we de huidige generatie leerlingen laten reflecteren over mogelijkheden om een transitie naar een duurzame wereld te realiseren. In het nieuwe leerplan aardrijkskunde worden hiervoor heel wat nieuwe concepten, modellen, en theorieën aangereikt, die veelal onbekend zijn bij de leerkracht aardrijkskunde zelf. In deze nascholing worden deze nieuwe concepten aan de hand van concrete lesvoorbeelden uitgelegd.
Programma
Gezien de huidige klimaatverandering is het belangrijk dat leerlingen geactiveerd worden om na te denken over een transitie naar een duurzame wereld. In het nieuwe leerplan aardrijkskunde 2de graad (KOV) staan bij de didactische wenken heel wat voorbeelden hoe je aan de slag kan gaan met je leerlingen.
Het uitgangspunt voor deze transitie zijn de SDG’s, welke gebaseerd zijn op de oudere 3P- en 5P-modellen. Met deze begrippen zijn de meeste leerkrachten aardrijkskunde reeds vertrouwd en ze worden al jaren in de lessen aardrijkskunde gebruikt. Daarnaast verschijnen er ook veel nieuwe begrippen in het leerplan die voor de doorsnee leerkracht aardrijkskunde ongekende materie zijn, zoals de Kaya-identity, het Donutmodel, en Kuznetscurves.
We starten de nascholing met het definiëren en afbakenen van deze nieuwe begrippen. Daarna kijken we waar je als leerkracht informatie en materiaal over deze onderwerpen kan vinden. Tenslotte geven we voorbeelden hoe je hiermee concreet aan de slag kan gaan.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- definieer je begrippen zoals Kaya-identity, Donutmodel, Kuzenetcurve …
- selecteer je (online)materiaal en werkvormen om deze begrippen te duiden aan jouw leerlingen.
Doelgroep
Leerkrachten aardrijkskunde tweede graad katholiek secundair onderwijs
Begeleiding
Stephanie Verplaetse is leerkracht aardrijkskunde en ICT-coach op het Don Boscocollege van Zwijnaarde. Samen met haar collega Bart Van Bossuyt bouwt ze aan een digitale lesmethode die visueel, interactief en makkelijk door leerlingen zelf te gebruiken is zowel op school als thuis. Naast leerkracht is zij ook lid van de leerplancommissie aardrijkskunde tweede graad (KOV) en schrijft ze als auteur mee aan handboeken aardrijkskunde (Zone, Pelckmans uitgeverij).
Praktisch
Cursuscode:
24/AAR/011ASyllabus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Tablet of laptop.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 25 maart 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.