Zoek een nascholing
Je bent hier:   Een sterke aanvangsbegeleiding voor zij-instromers: een bewust toegevoegde meerwaarde!

Een sterke aanvangsbegeleiding voor zij-instromers: een bewust toegevoegde meerwaarde!

In Vlaanderen zijn er ongeveer 4.800 zij-instromers gestart. Tegelijkertijd geeft één derde er na het eerste jaar al de brui aan. Vele scholen zijn daarom op zoek naar een beleid specifiek toegespitst op die zij-instromers. Een zij-instromer vraagt immers een andere benadering dan een schoolverlater. Hoe breng je elders verworven competenties in kaart? Hoe stem je de aanvangsbegeleiding af op de opleiding die de zij-instromer volgt in kader van zijn bekwaamheidsbewijs? En hoe kijkt het team naar de zij-instromer en vice versa?
Op deze en andere vragen zoek en krijg je antwoorden, zodat je op basis van een aantal geformuleerde speerpunten een aangepast beleid voor zij-instromers kan uitbouwen op school.

Programma

Deze nascholing vertrekt vanuit de ervaring van de deelnemers. Je spiegelt deze aan de bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek. Samen met je collega’s sta je stil bij volgende vragen:

  • Hoe breng je elders verworven competenties in kaart?
  • Hoe krijg je zicht op de te ontwikkelen pedagogische/didactische competentie?
  • Welke aanvangsbegeleiding organiseer je op de school en hoe stem je die af op de opleiding die de zij-instromer volgt in kader van zijn bekwaamheidsbewijs?
  • Hoe ondersteun je de zij-instromer in het zicht krijgen op en het organiseren van de loon-/werkvoorwaarden?
  • Hoe kijkt het team naar de zij-instromer maar ook hoe kijkt de zij-instromer naar het team?
  • Hoe hou je een zij-instromer aan boord en wat zijn hier de voorwaarden op micro-, meso– en macroniveau.

Zo probeer je samen een aantal speerpunten te formuleren om een aangepast beleid voor zij-instromers uit te bouwen.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je inzicht in de specifieke uitdagingen i.v.m. startende zij-instromers;
  • kan je de eigen werking met betrekking tot de zij-instromers analyseren;
  • neem je corrigerende maatregelen waar nodig.

Doelgroep

Leidinggevenden en leden van het middenkader binnen secundair onderwijs die verantwoordelijk zijn voor aanvangsbegeleiding

Begeleiding

Geert Stroobant is pedagogisch beleidsmedewerker in een secundaire school en daarnaast bestuurder van een daklozenproject. Hij begeleidt leerkrachten in het omgaan met uitdagend gedrag in de klas en is auteur van ‘Management van verbondenheid’.

Praktisch

Cursuscode: 24/DR/298A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 4 oktober 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen