Je bent hier:
DemoKlap-methodiek - leren omgaan met superdiversiteit en uitdagende uitspraken in de klas
DemoKlap-methodiek - leren omgaan met superdiversiteit en uitdagende uitspraken in de klas
Word je in je klas soms geconfronteerd met straffe uitspraken? Bijvoorbeeld rond man-vrouw-verhoudingen, holebi’s, evolutieleer, racisme en polarisering, hoofddoeken, vluchtelingen en andere "hete hangijzers"? Stelt je superdiverse groep je voor extra uitdagingen? Bijvoorbeeld rond botsende meningen en hoe van daaruit je leerdoelen te bereiken? Wil je leerlingen of cursisten elkaar beter leren begrijpen, en hen vaardig maken in constructief discussie voeren? Dan is DemoKlap iets voor jou!
Programma
Atlas – integratie en inburgering Antwerpen werkt met leerlingen én leerkrachten in Antwerpse middelbare scholen. Met het project DemoKlap leren ze hun eigen mening én die van de ander beter begrijpen door stil te staan bij de eigen (diverse) achtergrond en die van de ander. Stapsgewijs leren ze discussiëren, argumenteren en debatteren over levensbeschouwelijke en culturele grenzen heen. Vanuit dialoog wordt er gezocht naar compromis en oplossingen voor gemeenschappelijke problemen.
In deze nascholing leer je meer over de DemoKlap-aanpak. Je krijgt een breed gamma aan gesprekstools en discussie-oefeningen om zelf in de klas mee aan de slag te gaan én je leert je hoe je instant kan reageren op uitdagende uitspraken.
Werkvormen: dialoog- en discussiemethoden, rollenspel, reflectie-oefeningen, uitleg met powerpoint
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen een aantal theoretische en pedagogische kaders rond omgaan met superdiversiteit en uitdagende uitspraken (referentiekader, meervoudige identiteit, sense/agency/belonging, positieve identiteitsvorming, interculturele schoolcultuur,…);
- kennen een aantal dialoog- en discussiemethoden om in de klas rond superdiversiteit en uitdagende uitspraken aan de slag te gaan;
- kunnen door oefening een aantal dialoog- en discussiemethoden zelf begeleiden en toepassen in de klas;
- kunnen meer onderbouwd reflecteren over de eigen houding in de klas en de eigen klaspraktijk rond omgaan met superdiversiteit en over de eigen schoolcultuur en visie op superdiversiteit.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs die op zoek zijn naar manieren om uitdagende thema’s in de klas te bespreken, handvaten zoeken om vreedzaam discussie te voeren in superdiverse groepen, of wegen zoeken om spanningen in de klas om te buigen naar werken rond burgerschap. De methodieken zijn vooral inzetbaar in klasverband, maar kunnen ook interessant zijn voor zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers en andere onderwijsondersteuners.
Begeleiding
Sam Mampaey werkt als educatief medewerkers bij Atlas, het centrum voor integratie en inburgering in Antwerpen. Hij bouwt reeds verscheidene jaren mee aan het DemoKlap-project, waarbij ze educatieve trajecten aanbieden aan leerlingen en leerkrachten van superdiverse Antwerpse middelbare scholen.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/213ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 24 maart 2025 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.