Je bent hier:
De technisch adviseur als veelzijdig coach - vernieuwd programma
De technisch adviseur als veelzijdig coach - vernieuwd programma
Vernieuwd programma in schooljaar 2024-2025
Als TA(C) stuur je een specifieke groep van onderwijsprofessionals aan binnen je school. Tijdens dit vierdaags traject leer je hoe je dit op een coachende én doelgerichte manier kan aanpakken. Daarnaast krijg je technieken aangereikt die je gepast met weerstand en conflicten doet omgaan. Je ontdekt de mogelijkheden van artificiële intelligentie en de toepassingen van de 360-gradencamera tijdens de technische en praktijklessen. Je rondt het traject af met inspiratiesessies over de mogelijkheden van evalueren en het geven van feedback. Kortom, deze opleiding maakt je een sterke pedagogische ondersteuner van je team.
Programma
Dag 1: Aansturen van een team
Tijdens deze eerste opleidingsdag ga je op zoek naar je eigen leiderschapsstijl. Wat werkt bij jouw collega’s? Waar bots je tegenaan? Hoe zit het met jouw positie: ben je nu nog een collega of sta je dichter bij de directie? We werken interactief en veilig. Je krijgt kaders aangereikt en heel praktische tips. Je mag vragen stellen. Je mag jezelf in vraag stellen en je mag jezelf bevestigd weten.
Dag 2: Waarom teams weerstand en conflicten nodig hebben en hoe ermee om te gaan
Je leert hoe je een positieve en motiverende werkcultuur tot stand kan brengen en krijgt inzichten, methoden en technieken aangereikt die jou gaan toelaten om (sluimerende en openlijke) spanningen en conflicten in jouw team en tussen individuele teamleden op een professionele manier te begeleiden.
Dag 3: 360-gradenafbeeldingen en -video’s: leerkansen in een authentieke leeromgeving + AI in de klas: Van A tot Zwerfvuil
360-gradencamera: Aan de hand van concrete voorbeelden maak je kennis met de mogelijkheden van interactieve 360-gradenafbeeldingen en -video’s voor jouw onderwijspraktijk. Omdat virtual reality staat of valt met een kwaliteitsvol scenario krijgt dat eerst de aandacht. Aan de hand van stapsgewijze demonstraties ontdek je vervolgens hoe je materiaal voorziet van een interactief luik zoals het toevoegen van ondersteunende uitleg, oefeningen, video’s of een volledig ontwikkeld leerpad.
AI: Je leert een model bouwen dat toelaat om via machine learning materialen te herkennen en detecteren en dat vervolgens gepast kan reageren op wat het detecteerde. Er zijn tal van concrete toepassingen mogelijk:
- aansturen van motoren bij detectie van bepaald afval (slimme afval);
- land- en tuinbouw: detectie van gewas of onkruid;
- tellen van fietsen;
- ingrediënten herkennen en daarna automatisch boodschappenlijstje en recept genereren.
Dag 4: Evaluatie en feedback: inspirerende voorbeelden
Deel 1: Hoe leg je een link tussen leerplandoelen en lesdoelen om deze te evalueren? En hoe ga je te werk wanneer je werkt met levende materie? Hoe maak je een duidelijk evaluatiedocument op, met oog voor alle criteria? Hoe breng je gerichte feedback over naar de leerlingen zodat ze daar constructief mee aan de slag kunnen?
Deel 2: Als voorbeeld bekijken we de evolutie van evalueren binnen het vakgebied voeding en horeca, restaurant en keuken. Er worden verschillende evaluatiesystemen vergeleken in functie van de toepassingen binnen de nieuwe leerplannen.
Deel 3: Het toepassen van driehoeksgesprekken sluit naadloos aan bij formatieve evaluatie. Ze zorgen voor een duidelijke en open communicatie tussen de school, de leerkracht, de leerling en de ouders. Er worden tools aangereikt zodat je hier zelf mee aan de slag kan gaan.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- heb je inzicht verworven over je eigen manier van werken en samenwerken en herken je je eigen manier van doen;
- heb je zicht gekregen over en stilgestaan bij leiderschap en communicatie;
- heb je geleerd om met weerstand in jouw team om te gaan en weerstand als positief te zien;
- kan je conflicten tijdig herkennen, diagnosticeren en escalatie voorkomen door inzet van de bijpassende interventiestrategieën;
- kan je machine learning-techniek toepassen in de lespraktijk of vakgebied;
- benoem je de mogelijkheden en aandachtspunten van 360-gradenafbeeldingen en -video’s voor jouw vakgebied;
- voeg je functionaliteiten toe aan een 360-gradenfoto/-video om deze te verrijken;
- heb je zicht op verschillende mogelijkheden van evalueren binnen de technische en praktijklessen.
Doelgroep
Deze opleiding richt zich specifiek tot de technisch adviseur (TA) en de technisch adviseur coördinator (TAC).
Begeleiding
Dag 1: Herman Frooninckx, voormalig directeur COLOMAplus, Mechelen en communicatietrainer Ravidant bvba.
Dag 2: Dominique Roos, informeert, traint en ondersteunt professionals, oprichtster van AMODO, centrum voor vorming, coaching en therapie.
Dag 3: Els Tanghe, lerarenopleider binnen de Educatieve Masteropleiding UAntwerpen, onderwijservaring als leraar, mentor-coach en coördinator in verschillende zorgopleidingen en lerarenopleiding.
Robbe Wulgaert, leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Daarnaast is hij vakbegeleider aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent.
Dag 4: Joris Tubbeckx, technisch adviseur landbouw en dierenzorg departement Agro- en Biotechnologie Sint-Jozef Geel.
Peterpaul De Groote, praktijkleraar restaurant en keuken 3de graad Sint-Jozef Geel.
An Vervrangen en Marjan Heylen, leraren arbeidsmarktfinaliteit ‘zorg en welzijn’ Sint-Maria Geel
Praktisch
Deze cursus loopt over 4 dagen.
Cursuscode:
24/TL/001ACursusmateriaal en lunches inbegrepen
Jouw bijdrage: 528 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Op lesdag 3:
Laptop met browser (en oplader), oortjes/hoofdtelefoon.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Op lesdag 3:
De deelnemers krijgen een week op voorhand meer informatie over te installeren software en gratis accounts.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 6 november 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
dinsdag 3 december 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
woensdag 15 januari 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
dinsdag 25 maart 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.