Je bent hier:
De nieuwe minimumdoelen Leren Leren: de lijm die kennis laat plakken
De nieuwe minimumdoelen Leren Leren: de lijm die kennis laat plakken
Wat betekenen de nieuwe minimumdoelen ‘leren leren’ nu écht? In deze nascholing krijg je zicht op de vernieuwingen, ontdek je waarom ze een kans zijn voor elke school én krijg je meteen praktische handvatten om ermee aan de slag te gaan. Geen extra werk bovenop, wél geïntegreerd in de rest van het curriculum.
Programma
In deze nascholing duiken we in de vernieuwde minimumdoelen rond leren leren in het Vlaamse basisonderwijs. We verkennen wat de doelen precies inhouden, hoe ze onderling samenhangen en waarom werk maken van leren leren nét datgene is dat ervoor zorgt dat ook de vakinhoudelijke minimumdoelen een haalbare kaart worden.
Je ontdekt dat de nieuwe minimumdoelen een doorvertaling zijn van wat we uit onderzoek weten over leren. Dat is wel handig, want vanuit onderzoek weten we al ontzettend veel over wat we als leraren precies kunnen doen. Dat elke leraar nu al aandacht heeft voor leren leren staat vast. Helaas blijkt die aanpak nog niet altijd te leiden tot het gewenste resultaat:
- leerlingen keken hun werk niet na ook al herinnerde je hen eraan;
- leerlingen wachten op jou wanneer ze ergens vastlopen;
- leerlingen hebben opnieuw hun materialen niet mee;
- leerlingen vallen uit de lucht als je het hebt over leerstof van 4 weken geleden;
- …
We onderzoeken hoe dat komt en wat onderzoek dan wel aanraadt te doen. Zo zorgen we er samen voor dat jouw leerlingen straks niet alleen cognitieve, metacognitieve en affectieve strategieën kennen, maar ze ook daadwerkelijk toepassen.
Verwacht geen theorie-marathon, maar een interactieve dag waarin we na een inleiding samen analyseren, uitwisselen en experimenteren met concrete werkvormen waarmee je kleinschalig in de eigen klaspraktijk rond leren leren kan starten. We bekijken praktijkvoorbeelden, verkennen hoe je bestaande routines kan benutten om deze doelen te realiseren en denken al een eerste keer na over hoe je collega’s hierin meekrijgt.
Werkvormen: inhoudelijke toelichting, groepsgesprekken, analyse van praktijksituaties, vertaling naar eigen context.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- begrijp je wat de nieuwe minimumdoelen ‘leren leren’ precies inhouden;
- benoem je de belangrijke rol van leren leren binnen het vernieuwde curriculum;
- ga je aan de slag met een aantal laagdrempelige en evidence-based werkvormen, passend bij je huidige werking;
- begrijp je hoe motivatie een onlosmakelijk onderdeel van leren leren is;
- heb je de nodige inspiratie om leren leren schoolbreed aan te pakken.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers en directies in het basisonderwijs die op een haalbare manier werk willen maken van de nieuwe minimumdoelen leren leren. Voorkennis rond leren leren, zelfregulerend leren of metacognitie is niet vereist.
Begeleiding
Jeltsen Peeters is oprichter en trainer bij At the Heart of Learning waar ze scholen begeleidt omtrent zelfregulerend leren, auteur van het boek Zelfregulerend leren. Hoe? Zo!, en professor onderwijsinnovatie en schoolontwikkeling aan de Vrije Universiteit Brussel en Universiteit Gent.
Praktisch
Cursuscode:
25/BAS/150ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 30 april 2026 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Vind je dit een boeiend en leerrijk thema of onderwerp, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in:
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.