Je bent hier:
De nieuwe minimumdoelen Frans: wat zijn de implicaties?
De nieuwe minimumdoelen Frans: wat zijn de implicaties?
De minimumdoelen Frans wijzigen veel meer dan je eerst zou denken. Ze weerspiegelen de algemene vernieuwing: direct, doelmatig en kennisrijk onderwijs. De criteria om het bereiken van deze minimumdoelen te meten zijn nu veel concreter en preciezer, ook door de verplichte woordenlijst en grammatica, met het A1-niveau van het Europees Referentiekader als doel. Dat alles heeft heel wat implicaties voor het dagelijks lesgeven.
Programma
Na een inleiding op de geest van de minimumdoelen Frans (MF), lichten we nieuwe aspecten toe vanuit werkvormen in de klaspraktijk, gekoppeld aan een didactische visie op automatisering.
- De kennisrijke aanpak herwaardeert o.m. grammatica in lijn met Nederlands, maar altijd in functioneel verband (MF 10.7). Hoe bespeel je dat evenwicht?
- De MF onderscheiden herhalend en bewerkend spreken en schrijven (MF 10.3 en 10.5). Wat is het verschil en hoe stap je dynamisch van het een naar het ander, ook in differentiatie?
- Volledig nieuw is de vertaalvaardigheid: wat zijn de criteria voor het vlot kunnen vertalen van Nederlands naar Frans (MF 10.3.7, 10.5.6) en omgekeerd (MF 10.1.6 en 10.2.6)?
- Gaat schrijven nu verder dan louter kopiëren (MF 10.5)?
- En nog meer aspecten.
We oefenen met werkvormen uit de methode En avant, maar de principes zijn algemeen toepasbaar.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- heb je een goed zicht op wat nieuw is in de minimumdoelen Frans;
- onderscheid je werkvormen die aan de minimumdoelen beantwoorden;
- ken je de criteria voor doelmatig taalverwerven.
Doelgroep
Leerkrachten die Frans geven in de derde graad van het lager onderwijs.
Begeleiding
Wilfried Decoo, emeritus hoogleraar taaldidactiek, spreekt vanuit vele jaren onderwijspraktijk en onderzoek, van het lager tot het hoger onderwijs, in België en in de Verenigde Staten. Hij is ook de auteur van methodes Frans die al vele jaren in het lager onderwijs succesvol gebruikt worden.
Praktisch
Cursuscode:
25/LAG/220ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 15 oktober 2025 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Goed om te weten
Vind je dit een boeiend en leerrijk thema of onderwerp, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in:
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.