Je bent hier:
De klassenraad gecoacht!
De klassenraad gecoacht!
Als directeur of coördinator sleutelen aan de klassenraad
Klassenraden in het s.o. zijn een belangrijk instrument voor het sturen en opvolgen van zowel het individuele groeiproces van een leerling als van het dynamisch proces van een groep/klas. Vaak verlopen klassenraden echter inefficiënt met als gevolg dat er weinig of niets concreet uit resulteert.
Het is geen evidentie om binnen een beperkt tijdsbestek een klassenraad te begeleiden. Een bespreking houden over leerlingen waar leerkrachten met tevredenheid op terugkijken en waar leerlingen achteraf ook zinvolle feedback over ontvangen, is vaak een moeilijke oefening. Hoe kan je een klassenraad als een efficiënt werkinstrument gebruiken binnen een leerkrachtenteam en als klassenleerkracht?
Programma
Klassenraden liggen op dezelfde lijn van klasmanagement, functioneel becommentariëren van rapporten en het organiseren van oudercontacten. Wat er op een klassenraad meegedeeld en besproken wordt, zou bijzonder ondersteunend kunnen zijn in dit brede kader. De docente behandelt dit thema dan ook vanuit dit brede oogpunt.
Verschillende aspecten die ondersteunend kunnen zijn, komen aan bod:
- doelstellingen, soorten, timing… van een klassenraad;
- het vergadertechnische aspect zoals het leiden van een klassenraad, de rolverdeling, de opbouw, de voorbereiding, volgorde van bespreking, afspraken, opvolging, notuleren….
- communicatieve vaardigheden:
- technieken van vraagstelling;
- afwegen van interpretaties versus feiten;
- omgaan met roepers en zwijgers;
- iedereen bij de les houden en vermijden dat er onder elkaar gepraat wordt, dat er teveel anekdotes verteld worden of dat er wordt afgedwaald van de kern van de bespreking.
- het gebruik van didactisch materiaal;
- voorbeelden van formulieren voor voorbereiding, besprekingen, notities, dossiers.
Werkvorm
Per onderdeel geeft de trainer een aantal concrete en realistische suggesties. De bedoeling is dat de cursisten verder ook ideeën uitwisselen vanuit eigen meegebracht materiaal.
Voor de communicatieve vaardigheden vertrekken we vanuit vragen van de cursisten. Groepswerk is hierbij zeker een mogelijkheid. Korte oefeningen op moeilijke gespreksvaardigheden komen eveneens aan bod.
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen een duidelijker zicht op het begrip ‘klassenraad’;
- krijgen inzicht in hoe je een klassenraad concreter, doelgerichter en met meer structuur kan begeleiden;
- worden communicatief beter ‘gewapend’ om efficiëntie te bewaren;
- krijgen een aanzet om met het aangeboden materiaal te experimenteren en het aan te passen aan de eigen schoolcultuur.
Doelgroep
(Klassen)leerkrachten, directies, TA’s, leerlingenbegeleiders en coördinatoren uit het secundair onderwijs.
Deze cursus haakt niet helemaal in op de noden en behoeften van het BUSO, gezien zij een andere vorm van klassenraden voeren.
Begeleiding
Marit Goossens, communicatiedeskundige en organisatiecoach (Gosky).
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/005ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Materiaal dat je gebruikt voor klassenraden (zowel papierversie als digitaal op USB-stick).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 9 december 2024 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.