Je bent hier:
Datawijzer en Dataloep: een ideaal duo als basis voor geïnformeerde kwaliteitszorg
Datawijzer en Dataloep: een ideaal duo als basis voor geïnformeerde kwaliteitszorg
Deze nascholing was eerst gepland op 20/01/2025, maar is uitgesteld naar 5/05/2025.
Je hebt al een behoorlijke beheersing van Datawijzer en Dataloep, maar wil graag de linken tussen de twee bekijken. Dan kan je in deze nascholing beide instrumenten op expertniveau leren kennen. Je leert ook de link leggen naar je eigen kwaliteitszorgsysteem en kan aan de slag met je eigen data en onderzoeksvragen.
Programma
In de voormiddag verken je eerst heel gericht de twee databronnen in de diepte.
Daarna sta je telkens stil bij de link tussen de modules binnen Dataloep en Datawijzer. Je bekijkt hoe deze andere antwoorden of perspectieven geven op dezelfde context-, input- of outputindicatoren. Zo leer je eenzelfde probleem vanuit verschillende kanten te bekijken. Je legt bovendien de link naar beleidsmatige thema’s in je school.
In de namiddag behandel je enkele concrete casussen (van de deelnemers en voorbeelden) waarbij je moet nadenken hoe je de twee instrumenten aan elkaar koppelt – en hoe je deze casussen zou gebruiken binnen je eigen kwaliteitszorg en beleid.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kan je de Datawijzer en Dataloep correct gebruiken;
- begrijp je inhoudelijke parallellen en verschillen tussen Dataloep en Datawijzer;
- leg je een link tussen de modules van Datawijzer en Dataloep en je eigen beleid op school;
- weet je hoe je complexe casussen vanuit data in Datawijzer en Dataloep kan objectiveren;
- zie je in hoe je Datawijzer en Dataloep in je kwaliteitszorg kan inzetten.
Doelgroep
Algemeen directeurs, (adjunct-)directeurs, (kwaliteitszorg)coördinatoren uit het s.o.
Je kan met Datawijzer en Dataloep op middelmatig niveau werken. Anders volg je best eerst de nascholing De vernieuwde datawijzer van de doorlichting (s.o.).
Begeleiding
Saskia Michielsen was 15 jaar schooldirecteur en operationeel directeur binnen GO!Scholengroep Fluxus. Hier begeleidde ze pedagogische, innovatieve en operationele veranderingen. Ze werkt nu als zelfstandig onderwijsontwikkelaar bij Catalista BV om scholen te begeleiden bij datagedreven veranderingsprocessen.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/301ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers hebben toegang tot dataloep en datawijzer
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 5 mei 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.