Je bent hier:
Curricula aanpassen voor leerlingen: IAC en flexibele trajecten, hoe begin je eraan?
Curricula aanpassen voor leerlingen: IAC en flexibele trajecten, hoe begin je eraan?
Binnen de leerlingenbegeleiding en de organisatie van het curriculum merken we een grote twijfel naar het flexibel omgaan met doelen, curricula … Toch blijven er veel mogelijkheden onbenut, omdat ze vaak ongekend zijn. Ook weet men in scholen vaak niet goed hoe te beginnen aan een IAC-traject. In deze nascholing gaan we rond beide aan de slag. We duiken in de wetgeving, bekijken welke stappen er gezet moeten worden en maken het concreet met casussen om te oefenen. Materialen worden gedeeld en kunnen hands-on ingezet worden.
Programma
We vertrekken vanuit de regelgeving om vervolgens de mogelijkheden te zien van een flexibel traject. We passen deze vervolgens toe op cases.
Voor IAC-leerlingen doorlopen we de stappen om een traject op te zetten, te monitoren, te evalueren en te attesteren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ken je het belang van flexibele leertrajecten en -wegen;
- kan je de mogelijkheden om leertrajecten vorm te geven plaatsen binnen het wettelijk kader;
- ken je het onderscheid tussen een IAC en een flexibel leertraject;
- link je mogelijkheden en vormen van flexibele leerwegen aan praktijkvoorbeelden;
- teken je een flexibel leertraject uit a.d.h.v. een case-study;
- maak je een analyse van stimulerende en belemmerende factoren om een flexibele leerweg toe te passen binnen een schoolcontext;
- ontdek je de aanpak voor een IAC-traject.
- monitor je een IAC-traject;
- schets je de wetgeving rond een IAC.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, leerondersteuners, directie, CLB-medewerkers en leerkrachten secundair onderwijs. Voorkennis: kennis van het decreet leerlingenbegeleiding en het OK-kader.
Begeleiding
Youri Vande Sande is pedagogisch adviseur voor het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen. Hij specialiseert zich voornamelijk in curriculumbouw en leerlingenbegeleiding. Hij begeleidt al jaren scholen in het opstellen, monitoren en evalueren van een IAC en denkt regelmatig mee bij cases over flexibele trajecten.
Praktisch
Cursuscode:
24/LZG/065ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
jouw laptop of ander device
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers brengen een case mee van een leerling die in een flexibel traject of IAC zou kunnen stappen. Deze case hoeft niet uitgeschreven te zijn.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 6 februari 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.