Je bent hier:
Communica(c)tief aan de slag in jouw lessen Frans: spreekdurf van leerlingen en leerkrachten aanwakkeren
Communica(c)tief aan de slag in jouw lessen Frans: spreekdurf van leerlingen en leerkrachten aanwakkeren
Je geeft Frans in de 3de graad (of 2de graad) van het basisonderwijs en je hebt zin om communica(c)tiever met de Franse taal aan de slag te gaan? Tijdens deze nascholing proberen we concrete handvatten en tips te bieden aan leerkrachten in het basisonderwijs die Frans geven, maar zich nog onzeker voelen in de Franse taal. We benadrukken het belang van spreekdurf, zowel bij leerlingen als bij de leerkracht. We oefenen dit in aan de hand van ludieke en dynamische werkvormen die de leerkracht zelf kan inzetten in de klas.
Programma
We focussen in eerste instantie op de instructietaal die gehanteerd wordt door de leerkracht. Nadien bekijken we het belang van die instructietaal vanuit het standpunt van de leerlingen. Aan de hand van gevarieerde en ludieke werkvormen ontdekken we hoe we het gebruik van de Franse taal een prominentere rol kunnen geven in de lessen Frans. Vervolgens bekijken we hoe we de spreek- en interactievaardigheid kunnen aanscherpen aan de hand van doelgerichte activiteiten.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- hanteer je correcte Franse instructietaal en oefen je deze verder in;
- maak je de Franse taal levend in de klas en in alledaagse klascontexten;
- gebruik je gevarieerde werkvormen die zowel jou als leerkracht als de leerlingen houvast bieden tijdens de les Frans.
Doelgroep
Leerkrachten in het (buitengewoon) basisonderwijs die actief willen inzetten op het verbeteren van de basistaalvaardigheid Frans.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Ann-Sophie Schouteden is lerarenopleider verbonden aan UCLL. Ze neemt de vakken taalvaardigheid, didactiek en vroeg vreemdetaalonderwijs voor haar rekening. Vanuit een grote voorliefde voor vreemde talen wil ze (toekomstige) leraren sterk voorbereid naar het veld sturen. Op die manier wil ze zowel leerlingen als leerkrachten de kansen, unieke ervaringen en uitdagingen van het aanleren van een vreemde taal in een vroeg stadium laten ervaren.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/106ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 29 april 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.