Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Wiskunde - Wetenschappen - STEM / Fysica   Bereik de leerplandoelen biologie 3de graad met activerende werkvormen

Bereik de leerplandoelen biologie 3de graad met activerende werkvormen

Wil je bij het aanbrengen van leerstof biologie je leerlingen onmiddellijk actief betrekken?
Wil je leerinhouden visualiseren en gemakkelijker differentiëren?
Wil je als leerkracht inzetten op de rol van begeleider van leerprocessen?

Zet je leerlingen dan aan het werk met activerende werkvormen!

Afhankelijk van de klasgroep is het soms een betere optie om bepaalde onderwerpen niet op de klassieke manier aan te brengen maar de leerlingen zelf aan het werk zetten. Op deze manier kan je gemakkelijker differentiëren. Daarnaast dragen de verschillende tools sterk bij tot het visualiseren van bepaalde leerinhouden voor je leerlingen. Op hectische lesdagen waarin je 5, 6, 7 of 8 uur les hebt, kunnen deze werkvormen ook voor rust voor jezelf als begeleider van de leerprocessen zorgen.

Programma

Tijdens deze nascholing maak je kennis met een aantal werkvormen, programma’s en apps die je kan gebruiken om je lessen biologie voor de 3de graad actiever te maken. Je probeert een aantal concrete voorbeelden van toepassingen uit waarmee je nadien direct aan de slag kan in je klas.

Voorbeelden zijn:

  • Op verkenning in de cel met een gratis app met aanpasbaar niveau;
  • Inleiding op de ruimtelijke structuur van eiwitten en de eerste lessen “argumenten voor evolutie” met groepsmindmaps;
  • Methodes om vruchtbaarheid te beperken via speeddating;
  • Verschillende vormen van mutaties in een interactieve klasmindmap met smartphones;
  • Basisbegrippen rond celdeling (her)kennen en tekenen met Nearpod;
  • Debat rond de ethische dimensie van biotechnologie modereren via smartphone, tablet of computer;
  • De verschillende fasen van mitose en meiose ‘beleven’ met een gratis AR-app;
  • Populatiegenetica op papier in begeleid zelfstandig leren-groepjes;
  • Digitaal practicum natuurlijke selectie met computersimulatie;
  • Opstellen van een fylogenie op basis van DNA en AZ-sequenties op papier;
  • Practicum modificaties en mutaties met opstellen van modificatiekromme in Excel.

Doelstellingen

Leerkrachten

  • koppelen het gebruik van een app of webtool aan het realiseren van concrete leerplandoelen.
  • zien dat activerende werkvormen, mits goed gekaderd, lestijdwinst kunnen opleveren.

Doelgroep

Leerkrachten biologie en natuurwetenschappen secundair onderwijs 3de graad.

Voorkennis: zelf apps kunnen installeren op eigen smartphone/tablet.

Begeleiding

Bert De Weirdt studeerde af als licentiaat in de biologie en gaf reeds alle wetenschapsvakken van het 1ste tot en met het 6de jaar van het secundair onderwijs en dit zowel in binnen- als buitenland. Doorheen de jaren bouwde hij een erg bruikbare verzameling van interessante apps en webtools op. Hij is een groot voorstander van activerende werkvormen.

Praktisch

Cursuscode: 20/BIO/016A


Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een smartphone/tablet waarop deelnemers voldoende ruimte hebben om apps op te installeren.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

QR-code scanner installeren (voor Android-gebruikers zonder Snapchat)

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 24 februari 2021 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen