Zoek een nascholing
Je bent hier:   Begeleiding van hoogsensitieve leerlingen

Begeleiding van hoogsensitieve leerlingen

Het is belangrijk dat je als leerkracht (en ouder) niet enkel de mogelijke last, maar ook de kracht van hoogsensitiviteit kan zien en herkennen. Als je leert hoe je als leerkracht of begeleider goed met deze karaktereigenschap kan omgaan én jongeren en ouders professioneel kan ondersteunen, maakt dat jou én de leerlingen met wie je werkt weerbaar en veerkrachtig. Je kan nog meer helpen hun talenten tot ontwikkeling te brengen. Je krijgt een grondige, wetenschappelijk onderbouwde kennis over hoogsensitiviteit, gecombineerd met 8 jaar specifieke ervaring, om de noden van je hoogsensitieve leerlingen beter te begrijpen, hen gericht te begeleiden en hen de nodige hulpmiddelen aan te reiken.

Programma

  1. Introductie - kennismaking
  2. Hoogsensitiviteit: wat is het en wat is het niet? Interactief verkennen
  3. Werking van het hoogsensitieve brein
  4. De impact van de (leer)omgeving op hoogsensitieve leerlingen (model van differentiële susceptibiliteit)
  5. Drie spectra: introvert/extravert, prikkelzoekend/prikkelmijdend, flexibel/wilskrachtig
  6. Behoeften en strategieën bij hoogsensitieve leerlingen, o.a. afwijzingsgevoeligheid en je plek vinden
  7. Gelijkenissen en verschillen met ASS en AD(H)D
  8. Talentenreceptie: interactieve oefening m.b.t. talenten van hoogsensitieve leerlingen
  9. Omgaan met ‘veel voelen’ en ‘veel denken’ in de klas
  10. Straf- en conflicthantering bij hoogsensitieve jongeren
  11. Een hoogsensitief kind op school versus thuis
  12. Hoogsensitiviteit en faalangst / perfectionisme
  13. Integratie en afronden van de nascholingsdag
  14. Vragenronde

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing

  • herken je hoogsensitieve leerlingen in jouw klas en kader je hoogsensitiviteit binnen andere thema’s of vraagstukken (AD(H)D en ASS, faalangst, perfectionisme);
  • ken je de specifieke behoeften van een hoogsensitief kind of hoogsensitieve jongere en speel je erop in;
  • benoem je de signalen van over- versus onderprikkeling en gebruik je tools om hiermee om te gaan;
  • versterk je het zelfbeeld van hoogsensitieve jongeren en ondersteun je hen om hun talenten te ontwikkelen;
  • betrek je ouders bij de aanpak rond het welbevinden en het leerproces van hun hoogsensitief kind.

Doelgroep

Zorgcoördinatoren, leerkrachten, leerlingenbegeleiders, directies en beleidsondersteuners uit het lager en secundair onderwijs

Begeleiding

Joke de Vreeze is sociologe, zaakvoerder Talent&nest (2015) en gespecialiseerd HSP-professional, mama van 2 zonen. Ze is Blij met mij en Be More Me- trainer en Mental Coach Jeugd Voetbal en werkt graag samen in het netwerk van HSP Vlaanderen en HSP Expertenteam Vlaanderen (BE) en Blij met mij (NL).  Joke begeleidde al honderden kinderen en jongeren in hun nest(en) - gezin, klas, school, zorgteam, sportclub en gaf tal van lezingen en workshops: ‘Hoogsensitiviteit’, ‘Talentgericht Opvoeden’, ‘Mindset’, ‘Omgaan met emoties bij kinderen en tieners’, ‘Faalangst en Perfectionisme bij kinderen en jongeren’.

Praktisch

Cursuscode: 24/SEB/123A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

notitiemateriaal

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 15 november 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen