Je bent hier:
Beelddenkers en (leren) lezen: hoe doen ze dat?
Beelddenkers en (leren) lezen: hoe doen ze dat?
Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen, niet in woorden en begrippen. Hun brein werkt gewoon anders. Geen stoornis, maar anders. Daardoor geraken ze vaak achterop, onder andere met leesvaardigheid.
Je ziet dat ze het eigenlijk zouden kunnen maar toch lukt het niet. Ze gaan radend lezen, slaan woordjes over, lezen iets anders dan wat er staat en halen hun tempo niet.
Het ene moment zijn ze super gefocust, het andere ontzettend afgeleid.
Dit werkt dan ook weer leermoeheid, weerstand tegen oefenen, faalangst, concentratieproblemen en onderpresteren in de hand.
Hoe kunnen we dat anders aanpakken en de sterkte van hun visuele intelligentie inzetten om ze graag en vlotter te leren lezen? Dit kan wel eens een echte eye-opener voor jou zijn.
Programma
We nemen je mee in het hoofd van deze visuele denkers. Wat is beelddenken/visuele intelligentie precies? Waarom gaat het leren soms zo moeilijk, terwijl ze zelfs vaak zeer intelligent zijn? Vanuit dat inzicht worden er tips aangereikt om lesmateriaal en aanpak in de klas rond leren lezen aan te passen.
Thema’s die aan bod komen zijn:
- het alfabet aanleren;
- klank-teken koppeling;
- oorzaak van radend lezen;
- werken met woordbeelden;
- oogfixatie verbeteren;
- voeling met lettervorm opbouwen;
- dyslexie en beelddenken naast mekaar bekijken…
Er is ook ruimte voor concrete vragen.
Doelstellingen
Na deze nascholing:
- begrijp je wat beelddenken precies is;
- zie je de sterktes, valkuilen en aandachtspunten van beelddenkers;
- kan je het grotere plaatje van een beelddenker als leerling kaderen;
- weet je hoe je liefde voor letters en lezen helpt ontwikkelen;
- kan je beelddenken en dyslexie onderscheiden;
- stimuleer je je eigen creatieve brein om zelf tools te ontwikkelen op maat;
- ken je verschillende methodieken om het lezen anders aan te pakken.
Doelgroep
Leerkrachten en zorgcoördinatoren kleuteronderwijs, eerste en tweede graad lager onderwijs.
Begeleiding
Christel Vanderheyden, kindercoach met eigen praktijk en outreach, specialisatie Beelddenken en Kinderen & emoties.
Praktisch
Cursuscode:
23/LAG/059ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 14 maart 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.