Je bent hier:
Artificiële Intelligentie en Epigrafie: een knap duo - live online nascholing
Artificiële Intelligentie en Epigrafie: een knap duo - live online nascholing
Artificiële intelligentie (AI) is aan een opmars bezig. Het zorgt voor doorbraken bij zelfrijdende auto’s, voor een gepersonaliseerde kijkervaring bij diensten zoals Netflix, het bepaalt wat we zien op sociale media ... Voor onderwijs biedt dit alles heel wat mogelijkheden. In deze sessie verdiep je je in de wereld van de epigrafie, verken je de rol die AI hier kan spelen en ga je meteen praktisch aan de slag. Herstel een oude inscriptie door gebruik van deze technologie en beoordeel zelf het resultaat!
Programma
Het project Artificiële Intelligentie en Griekse epigrafie slaat de brug tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen, namelijk de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen. Je krijgt een inleiding in de wereld van artificiële intelligentie, ziet wat de mogelijkheden maar ook de beperkingen zijn. Je vertrekt van een beschadigde inscriptie en gebruikt AI om deze inscriptie te herstellen. Het samengaan van machine learning en je eigen kennis stelt je in staat om die oude, beschadigde inscriptie te onderzoeken.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- duid je de invloed van AI op ons leven met enkele voorbeelden;
- begrijp je op welke manier AI een epigrafist kan helpen;
- benoem je de beperkingen van deze AI-technologie;
- gebruik je code om een inscriptie te herstellen en te situeren in tijd en ruimte;
- analyseer je het resultaat en beoordeel je dit op correctheid.
UNESCO Competenties - AI:
- AI-geletterdheid: Deze nascholing bevat een duidelijke focus op AI-geletterdheid door het koppelen van mens en machine. Dit zie je terug in het gekozen basisonderzoek en in de opbouw van het lesmateriaal.
- AI-tools begrijpen: Tijdens deze nascholing duiken we in de werking van AI-modellen en lichten we toe hoe dit model tot het herstellen van inscripties komt.
- Ethiek: Duidelijke focus op het interpreteren en kritisch bekijken van de output van AI-systemen door gebruik te maken van vakkennis.
Doelgroep
Leerkrachten Grieks uit de tweede of derde graad van het secundair onderwijs.
Vakspecifieke voorkennis van de eigen taalvakken is vereist. Geen specifieke voorkennis vereist op vlak van programmeren, codetaal of AI.
Begeleiding
Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Je vindt hem doorgaans voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als externe vakbegeleider binnen de Educatieve Master Klassieke Talen aan de UGent of als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen. Ben je als leerling gefascineerd door programmeren of als leerkracht op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, computationeel denken of virtual reality? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!
Praktisch
Cursuscode:
24/LAT/016ADigitaal cursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 33 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met functionele webbrowser
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Controleer even met de lokale ICT-dienst of je toegang hebt tot Google Workspaces (indien je gebruik wenst te maken van een Google-account van de school). Je moet toegang hebben tot Colab Notebooks. Privé-accounts hebben dit standaard wel.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 27 november 2024 |
14:00u |
15:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.