Je bent hier:
Apprendre à parler français, de l’école à la vie réelle, OK mais comment?
Apprendre à parler français, de l’école à la vie réelle, OK mais comment?
Quoi de plus douloureux que d’entendre vos élèves vous dire qu’ils passent à l’anglais quand ils se trouvent face à des francophones ? Dans cet atelier vous trouverez l'inspiration et les bonnes pratiques pour apprendre à vos élèves à se débrouiller en français en dehors de l'école.
Programma
A partir d'études scientifiques sur le sujet et d'expériences pratiques, vous apprendrez ce qui fonctionne et ce qui ne fonctionne pas. Car quoi de plus motivant que de voir que ce qu’on apprend à l’école vous sert dans la vie réelle ?
Après avoir parcouru les résultats des études récentes, on approfondira :
- les conditions nécessaires à l’enseignement de l’interaction orale (IO)
- les différentes approches pour gérer de grands groupes d’élèves
- les étapes intermédiaires pour faciliter l’IO pour des apprenants ayant un niveau A2-B1
- les astuces permettant d’adapter le matériel de votre méthode
Le tout sera illustré par le matériel utilisé en classe et des extraits d’enregistrements vidéos.
Doelstellingen
Après cet atelier:
- vous pourrez modifier légèrement votre enseignement afin de favoriser l’audace de parler;
- vous pourrez organiser vos cours de telle façon que ce soit chouette d’organiser des cours d’IO;
- vous pourrez créer des étapes intermédiaires pour que des élèves ayant un niveau élémentaire sachent se débrouiller face à un francophone;
- vous pourrez retravailler le matériel de votre méthode en fonction des besoins de vos élèves.
Doelgroep
Leraren Frans secundair- en volwassenonderwijs; eventueel ook leraren 3de graad basisonderwijs
Begeleiding
Karen Van De Putte is leraar Frans in het secundair onderwijs (Sint-Ursulalyceum Lier) en sinds 2009 als praktijkassistent Didactiek Frans verbonden aan de academische lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen waar ze zich samen met Prof. M. Simons toelegt op taalangst en spreekdurf.
Praktisch
Cursuscode:
24/FRA/052ACursusmateriaal inbegrepen
We verwijzen je graag naar de voormiddagcursus '« Moi néerlandophone, toi francophone ! » Bienvenue dans le monde de la communication interculturelle…'. Indien je je hiervoor eveneens wenst in te schrijven kan je een gratis lunch bekomen. Je kan dit aangeven tijdens het inschrijvingsproces.
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop en het handboek dat je gebruikt in de les Frans.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 23 april 2025 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.