Je bent hier:
Als school spannend wordt: samen schoolangst signaleren, begrijpen en begeleiden
Als school spannend wordt: samen schoolangst signaleren, begrijpen en begeleiden
Steeds meer leerlingen ervaren spanning, stress of angst rondom school. Dit kan variëren van faalangst en sociale angst tot volledige schoolweigering, schoolangst. Flexibele trajecten voor leerlingen die met schoolangst worstelen, zitten in de lift. Om dit alles te voorkomen, is het voor onderwijsprofessionals van groot belang om deze signalen vroeg te herkennen en op een passende manier te reageren. We zoomen in op de actuele theoretische kaders rond angst en schoolangst. Vervolgens verkennen we de mogelijkheden en beperkingen van werken met het systeem rond de leerling.
Programma
Voormiddag: evidence based theoretische kaders en reflectie rond angst en schoolangst. Tools voor signalering in de klas en in gesprek met ouders.
Namiddag: casusbesprekingen en kritisch bekijken en bijsturen van begeleidingsplannen rond schoolangst vanuit de aangereikte kaders.
Werken met flexibele trajecten komt tijdens deze dag niet aan bod. We focussen zoveel mogelijk op preventie en vroegdetectie, op niveau brede basiszorg en verhoogde zorg.
Doelstellingen
- Je hebt inzicht en een verdiepte kennis over oorzaken en signalen van schoolangst.
- Je kent het onderscheid tussen schoolangst, faalangst e.a.
- Je herkent vroegtijdig signalen van schoolangst.
- Je werkt gericht samen met betrokken (externe) partners.
- Je hebt handvaten om leerlingen op een passende manier te begeleiden en ondersteunen.
- Je begeleidt re-integratie na schoolangst.
- Je communiceert effectiever over schoolangst met leerlingen, ouders en collega’s.
- Je levert een bijdrage aan beleid of werkgroepen rond schoolangst.
- Je betrekt ouders constructief in het hele proces rond schoolangst.
- Je kan reflecteren op je eigen handelen, houding en rol in het begeleiden van kwetsbare leerlingen.
- Je hebt empathie voor leerlingen met een angstproblematiek.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, leerlingdirecteurs, zorgteams uit het lager en secundair onderwijs
Begeleiding
Ann Geentjens is klinisch psychologe. Ze is een voormalig leerlingenbegeleider en leerkracht psychologie en gesprekstechnieken.
Praktisch
Cursuscode:
25/SEB/136ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers hebben de mogelijkheid om vooraf een eigen casus/vraag in te dienen, die dan tijdens de cursus besproken kan worden.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 13 februari 2026 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.